W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Lipnie
ul. Sierakowskiego 10B
87-600 Lipno

tel. (+48) 54 306 61 00
fax: (+48) 54 306 61 99
e-mail: starostwo@lipnowski.powiat.pl

serwis www starostwa: lipnowski.powiat.pl
skrzynka podawcza ePUAP: /SPLipno/SkrytkaESP

NIP starostwa: 466-01-42-599
NIP powiatu: 466-03-86-812
REGON: 910866494


Uchwała nr VI/42/2024

Szczegóły
jakiego organu Rady Powiatu w Lipnie
z dnia
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i  wykorzystania
na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października  2017 r. o finansowaniu  zadań oświatowych (Dz. U.  z  2024r.  poz. 754)
status uchwały obowiązująca

§1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji szkołom i placówkom niepublicznym, dla których Powiat Lipnowski jest organem rejestrującym oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, a także termin przekazywania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz termin 
i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji. 


§2. 1. Powiat Lipnowski zwany dalej „organem dotującym” udziela niepublicznym szkołom 
i placówkom dotacji na wniosek złożony przez organ prowadzący w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji, zawierający informacje o planowanej liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz uczniów, którzy uzyskają świadectwo dojrzałości lub dyplom zawodowy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący sporządza odrębnie dla każdej szkoły/ placówki i składa w siedzibie Starostwa Powiatowego w Lipnie.
3. Szczegółowy zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji, 
o którym mowa w ust. 1  określa wzór wniosku, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
4.  Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy wskazany we wniosku o udzielenie dotacji. Organ prowadzący zobowiązany jest niezwłocznie poinformować organ dotujący o zmianie numeru rachunku bankowego.


§3. 1. Część dotacji na każdy kolejny miesiąc ustalana jest na podstawie informacji składanej przez organ prowadzący szkołę/placówkę niepubliczną o faktycznej liczbie uczniów pobierających naukę, wychowanków, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju,  uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wg stanu na dzień 10- go danego miesiąca złożonej do dnia 15- go tego miesiąca, za który udzielona jest dotacja z zastrzeżeniem ust. 2. W miesiącu styczniu i grudniu informację należy złożyć do 12- go danego miesiąca.
2. W przypadku szkół niepublicznych, o których mowa w art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 
27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych zwanej dalej „ustawą” część dotacji za dany miesiąc jest ustalana po uwzględnieniu informacji o faktycznej liczbie uczniów szkoły, którzy spełnili warunek uczestniczenia w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w miesiącu poprzedzającym miesiąc udzielenia dotacji.
3. Wzór informacji, o której mowa w ust.1 i 2 stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.


§4. Wypłata jednorazowej dotacji, o której mowa w art. 26 ust 5 ustawy następuje na pisemny wniosek organu prowadzącego szkołę, którego wzór określa załącznik nr 3 do niniejszej uchwały. 


§5. 1. Organ prowadzący sporządza roczne rozliczenie otrzymanej dotacji i przedstawia je organowi dotującemu w terminie do dnia 20 stycznia roku następującego po roku udzielenia dotacji.
2. Szczegółowy zakres danych, które powinny być zawarte w rozliczeniu, o którym mowa 
w ust. 1 określa wzór rozliczenia, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.


§6. 1. Środki otrzymane przez niepubliczną szkołę lub placówkę, w której nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, za okres w którym dotacja została wstrzymana na podstawie art. 36 ust. 7 lub art. 37 ust. 2 ustawy, podlegają rozliczeniu na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszej uchwały, w terminie 30 dni od dnia otrzymania tych środków.
2. Na zasadach określonych w ust. 1 podlegają rozliczeniu wyłącznie środki wykorzystane na refundację wydatków za lata wcześniejsze niż bieżący rok budżetowy.


§7. 1. W przypadku, gdy szkoła lub placówka niepubliczna kończy swoją działalność w trakcie trwania roku budżetowego, w którym udzielono dotacji, organ prowadzący  powiadamia organ dotujący o zakończeniu jej działalności i w terminie 30 dni od dnia otrzymania ostatniej części dotacji przekazuje organowi dotującemu rozliczenie dotacji otrzymanych w roku budżetowym, w którym jednostka dotowana zakończyła działalność.
2. W przypadku, gdy w trakcie roku budżetowego, na który została udzielona dotacja organ prowadzący szkołę lub placówkę niepubliczną przekazał ją do prowadzenia innemu podmiotowi, w terminie 30 dni od dnia jej przekazania powiadamia organ dotujący i przedstawia rozliczenie dotacji otrzymanej do dnia przekazania prowadzenia tej jednostki innemu podmiotowi.
3. W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 do rozliczenia pobranej dotacji stosuje się wzór rozliczenia, o którym mowa w § 5 ust. 2. 


§8. Dotacja udzielona z budżetu Powiatu Lipnowskiego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub 
w nadmiernej wysokości podlega zwrotowi do budżetu Powiatu Lipnowskiego na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.


§9. Dotowane jednostki zobowiązane są do prowadzenia dokumentacji finansowej w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację wydatków dokonywanych ze środków dotacji otrzymanej z budżetu Powiatu Lipnowskiego, w szczególności poprzez zamieszczenie na tych dokumentach adnotacji o dacie i kwocie wykorzystanej dotacji przez jednostkę dotowaną, której dotacja ta została udzielona oraz złożenie na tych dokumentach czytelnego popisu organu prowadzącego albo osoby przez niego umocowanej do dokonania tej czynności.


§10. 1. Organ dotujący jest organem uprawnionym do kontroli prawidłowości pobrania 
i wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu Powiatu Lipnowskiego.
2. Kontrola prawidłowości pobrania dotacji obejmuje weryfikację danych podanych we wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 1 uchwały, który był podstawą udzielenia dotacji oraz danych podanych w miesięcznych informacjach zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 uchwały, które były podstawą przekazania dotacji.
3. Kontrola prawidłowości wykorzystania dotacji obejmuje weryfikację wydatków poniesionych z dotacji i ustalenie ich zgodności z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy.


§11. 1. Kontrolę, o której mowa w § 10 przeprowadzają osoby upoważnione przez Starostę Lipnowskiego zwane dalej „kontrolującymi”.
2. Kontrolę przeprowadza się po uprzednim powiadomieniu organu prowadzącego o zamiarze przeprowadzenia kontroli na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kontroli. Zawiadomienie zawiera informację o zakresie, przewidywanym czasie oraz miejscu kontroli, a także o konieczności udostępnienia dokumentacji organizacyjnej, przebiegu nauczania i finansowej prowadzonej w związku z przekazaną dotacją.
3. Jeśli czynności kontrolne są niezbędne dla zabezpieczenia dowodów stanowiących podstawę wykluczenia pobrania dotacji nienależnej lub w nadmiernej wysokości, Starosta Lipnowski ma prawo do zlecenia kontroli w trybie natychmiastowym z pominięciem terminu o którym mowa w ust. 2.
4. Dokumentem upoważniającym do przeprowadzenia kontroli jest imienne upoważnienie 
do kontroli określające:
1) imię i nazwisko osoby lub osób przeprowadzających kontrolę,
2) nazwę szkoły/placówki kontrolowanej,
3) zakres przedmiotowy kontroli,
4) przewidywany czas trwania kontroli.
5. Organ prowadzący jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym warunków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym niezwłocznego przedstawienia do kontroli żądanych dokumentów i terminowego udzielania wyjaśnień.
6. Kontrolujący mają prawo do:
1) wstępu do pomieszczeń szkoły lub placówki niepublicznej,
2) wglądu do prowadzonej przez nią dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania,
3) w szkołach niepublicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki – wglądu do list obecności podpisywanych przez uczniów oraz ich weryfikacji, 
4) żądania wykonania kopii, odpisów lub skanów kontrolowanej dokumentacji,
5) żądania udzielenia pisemnych i ustnych wyjaśnień.
7. Kontrola, o której mowa w § 10 może być przeprowadzana w siedzibie organu prowadzącego, w miejscu prowadzenia zajęć lub w siedzibie organu dotującego.


§12. 1. Wynik przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli sporządzonym w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i osoba reprezentująca organ prowadzący a także dyrektor kontrolowanej szkoły/placówki 
w terminie 7 dni od jego otrzymania.
2. Kontrolowanemu przysługuje prawo do zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolującemu na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu.
3. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby, podejmuje dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu kontroli.
4. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie swoje stanowisko. Zgłaszający zastrzeżenia podpisuje protokół w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska kontrolującego.
5. Kontrolowany ma prawo odmówić podpisania protokołu kontroli, składając, w terminie właściwym do jego podpisania, pisemne wyjaśnienie tej odmowy.
6. W razie odmowy podpisania przez kontrolowanego protokołu zostaje on podpisany jedynie przez kontrolujących z adnotacją o odmowie podpisania protokołu oraz dołącza się do niego wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 5.


§13. 1. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości kontrolujący, w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w § 12 ust. 5, sporządza wystąpienie pokontrolne kierowane do organu prowadzącego, zawierające:
1) ocenę w zakresie pobrania lub wykorzystania dotacji,
2) kwotę dotacji podlegającą zwrotowi wraz z tytułem jej zwrotu oraz pouczenie o możliwości pisemnego jej uznania i zwrotu do budżetu Powiatu Lipnowskiego na wskazany rachunek bankowy,
3) zalecenia w celu uniknięcia nieprawidłowości w przyszłości.
2. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje sporządzenia wystąpienia pokontrolnego oraz nie zwalnia kontrolowanego od wypełniania zaleceń pokontrolnych.
3. Kontrolowany, do którego zostało skierowane wystąpienie pokontrolne jest zobowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, zawiadomić na piśmie kontrolującego o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych oraz działaniach podjętych w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości.
4. Wystąpienia pokontrolnego nie kieruje się, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości.


§14. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Lipnie. 


§15. Traci moc uchwała Nr X/81/2019 Rady Powiatu w Lipnie z dnia 26 września 2019 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.


§16. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.



Przewodnicząca Rady
dr n. o zdr. Mariola Rybka



 



Uzasadnienie


Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października  2017 r. o finansowaniu  zadań oświatowych (Dz. U.  z  2024r.  poz. 754) ustalenie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków oraz uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji należy do kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Dotychczas powyższe kwestie regulowała uchwała nr X/81/2019 Rady Powiatu w Lipnie z dnia 26 września 2019 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania. Zmianie uległ układ załączników, które dostosowane zostały do aktualnego zapotrzebowania na niezbędne informacje. Uszczegółowiono tryb przeprowadzania kontroli.
Podjęcie uchwały nie skutkuje zmianami finansowymi w budżecie powiatu.

Załączniki

Powiadom znajomego