LVI/483/2023
jakiego organu | Rady Powiatu w Lipnie |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia Powiatowego Programu Wychowania Patriotycznego na rok 2024 |
na podstawie | art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm. z 2023r. poz. 572) oraz art. 90t ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm. z 2023r. poz. 2005) |
status uchwały | obowiązująca |
- 1. Przyjmuje się lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży pod nazwą: „Powiatowy Program Wychowania Patriotycznego na rok 2024”.
- 2. Założenia edukacji patriotycznej.
- Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do swej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli.
- Wychowanie patriotyczne należy powiązać z treściami i zadaniami innych dziedzin wychowania, mając na uwadze harmonijny rozwój różnych sfer osobowości ucznia.
- Pierwszoplanowym zadaniem wychowania patriotycznego dzieci i młodzieży jest troska o ich wszechstronny harmonijny rozwój oraz przygotowanie do życia i pracy
w społeczeństwie.
- 3. Cele edukacyjne Programu.
- Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej i państwowej.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności i szacunku dla symboli narodowych.
- Upowszechnianie wiedzy na temat polskiej historii, kultury, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz osiągnięć gospodarczych.
- Kształtowanie postaw patriotycznych i aktywnej postawy obywatelskiej.
- Rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej.
- Kształtowanie postaw odpowiedzialności za siebie, swoją miejscowość, swój kraj.
- Wzmacnianie więzi lokalnych, identyfikacji z miejscem pochodzenia, jego dziedzictwem kulturowym.
- Umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, społecznych
i politycznych. - Kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych
i państwowych.
- 4. Zadania szkoły.
- Tworzenie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z krajem ojczystym.
- Zapoznanie uczniów z symbolami, ważnymi dla kraju rocznicami, zasadami
i instytucjami, które posiadają istotne znaczenie dla funkcjonowania państwa polskiego. - Przygotowanie uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Zgłębianie i utrwalanie wiedzy na temat polskiej historii, kultury, tradycji, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz osiągnięć gospodarczych.
- 5. Treści edukacji patriotycznej obejmują:
- Godło i hymn państwowy.
- Pieśni patriotyczne, utwory literackie (obrazy, filmy, pieśni).
- Miejsca pamięci narodowej.
- Sylwetki wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków, żołnierzy).
- Jednostkę i grupę: życie w grupie (więzi, wartości, role, podejmowanie decyzji, konflikty, negocjacje).
- Samorząd terytorialny.
- Jednostkę, społeczeństwo, naród, państwo.
- Prawa i obowiązki obywatelskie.
- Wartości i normy życia społecznego: kategorię dobra wspólnego, patriotyzm, kulturę społeczną i polityczną.
- 6. Formy i metody pracy.
- W czasie realizacji treści programowych będą organizowane żywe lekcje historii
i edukacji obywatelskiej poprzez:
- Uroczystości związane z obchodzeniem świąt narodowych.
- Wycieczki szkolne zapoznające uczniów z bogactwem kulturowym, historycznym
i przyrodniczo – geograficznym najbliższej okolicy, Polski a także miejscami pamięci narodowej oraz zabytkami polskiej historii i kultury w Europie. - Spotkania z przewodnikami, kulturoznawcami, historykami, odwiedzanie miejsc pamięci narodowej.
- Wycieczki do muzeów, miejsc o znaczeniu patriotycznym, historycznym
i kulturowym. - Spotkania z ciekawymi ludźmi.
- 7. Przewidywane osiągnięcia uczniów.
- Znajomość hymnu narodowego, polskich pieśni patriotycznych.
- Znajomość symboli: lokalnych i państwowych.
- Poszerzenie wiedzy na temat polskiej historii, miejsc pamięci narodowej, kultury, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz osiągnięć gospodarczych.
- Prezentowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych i państwowych.
- Prezentowanie odpowiedniego zachowania w miejscach pamięci narodowej, muzeach, innych miejscach kultury a także w czasie wyjazdu i wspólnego spędzania czasu.
- 8. Program będzie realizowany w roku 2024.
- 9. Finansowanie programu.
- Rada Powiatu w Lipnie zapewnia środki w wysokości do 75 % kosztów poniesionych na realizacje zadań określonych w § 6 pkt 1 ppkt 2, 3 i 4, dopuszcza się wsparcie niniejszego Programu poprzez dobrowolne wpłaty i darowizny od osób prawnych
i fizycznych. - Pozostałe koszty sfinansowane będą przez uczestnika wyjazdu lub dofinansowane
z innych źródeł np.: Rada Rodziców, itp. - Koszty kwalifikowalne ze środków budżetu Powiatu Lipnowskiego to w szczególności koszty w przypadku:
- wycieczek na terenie Polski: transportu, zakwaterowania i wyżywienia, biletów wstępu i przewodnika:
- wycieczek za granicę: transportu.
- Środki finansowe na realizację Programu zostaną określone w uchwale w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lipnowskiego na rok 2024.
- Dyrektor szkoły ubiegającej się o dofinansowanie, o którym mowa w pkt. 1 składa wniosek według wzoru określonego w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały co najmniej 1 miesiąc przed planowaną realizacją zadania.
- Odpowiedzialność za zorganizowanie wycieczki w ramach Programu ponosi dyrektor szkoły, który jest obowiązany dopełnić wszelkich wymogów formalnoprawnych dotyczących warunków i sposobu organizowania wycieczek szkolnych.
- Wnioski o dofinansowanie, o którym mowa w pkt 1, rozpatruje Zarząd Powiatu
w Lipnie po zaopiniowaniu przez Wydział Edukacji. - Wnioski należy składać w sekretariacie Starostwa Powiatowego w Lipnie,
ul. Sierakowskiego 10B.
- 10. Beneficjenci Programu.
- Program przewidziany jest dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lipnowski.
- Warunki realizacji wycieczek dofinansowanych ze środków Powiatu Lipnowskiego:
- wycieczka 1-4 dniowa, a w przypadku wycieczek zagranicznych wycieczka
5 dniowa, - zorganizowana dla minimum 25 uczniów, a w przypadku Zespołu Szkół Specjalnych w Lipnie dopuszcza się grupę minimum 15 uczniów,
- zawierająca w programie co najmniej jedno miejsce, a w przypadku wycieczek powyżej 2 dni co najmniej trzy miejsca pamięci narodowej, miejsce o znaczeniu historycznym i kulturowym dla narodu polskiego, np.:
- Oświęcim, Kraków-Wawel, Muzeum Narodowe w Krakowie, Wieliczka,
- Warszawa, Zamek Królewski, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Wojska Polskiego, Cmentarz Wojskowy na Powązkach,
- Gdańsk, Westerplatte, Muzeum II Wojny Światowej, Gdynia, Muzeum Okręt ,,Błyskawica”, obóz Stutthof,
- Muzeum Pamięci 2 Korpusu Polskiego i Polski Cmentarz Wojenny na Monte Cassino oraz w Bolonii i Loreto, Sala Sobieskiego w Muzeach Watykańskich, Groby polskie na cmentarzu Montmartre i Père-Lachaise w Paryżu, Miejsce Pamięci i Muzeum Sachsenhausen w Oranienburgu, Ostra Brama i pomnik Adama Mickiewicza w Wilnie,
lub inne zabytki, muzea i miejsca pamięci narodowej.
- 11. Rozliczenie dofinansowanego zadania.
- Wnioskodawca dokonuje rozliczenia zadania w terminie 14 dni od zakończenia zadania przedkładając:
- rozliczenie - wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały,
- faktury i rachunki dokumentujące poniesione koszty zgodnie ze złożonym wnioskiem,
- faktury dokumentujące wydatki dofinansowane ze środków Powiatu Lipnowskiego wystawione w walucie polskiej (PLN) na:
Nabywca: Powiat Lipnowski,
- Sierakowskiego 10 B,
87-600 Lipno,
NIP: 466 03 86 812
Odbiorca: Starostwo Powiatowe w Lipnie,
- Sierakowskiego 10B
87-600 Lipno
- 12. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Lipnie.
- 13. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym
w zakresie edukacji publicznej.
Kształtowanie patriotyzmu jest doniosłym zadaniem nauczyciela, to on bowiem przygotowuje nowe pokolenie Polaków. Kształtowanie postaw patriotycznych - to dziedzina złożonej działalności wychowawczej wymagająca systematycznego pogłębiania wiedzy nauczycieli, znajomości współczesnych osiągnięć teorii potrzeb, teorii wartości i teorii osobowości.
Rada Powiatu w Lipnie postanowiła kontynuować realizację Powiatowego Programu Wychowania Patriotycznego z lat ubiegłych w celu upowszechniania wśród dzieci i młodzieży tradycji narodowych i lokalnych, rozwijania poczucia odpowiedzialności i szacunku dla symboli państwowych, kształtowania więzi lokalnych, identyfikacji z miejscem pochodzenia i lokalnym dziedzictwem kulturowym oraz umożliwienia dzieciom i młodzieży aktywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, społecznych i politycznych. Ponadto powiat lipnowski jest powiatem typowo rolniczym o dużym bezrobociu i ubóstwie, położonym w znacznej odległości od dużych aglomeracji miejskich, znaczących miejsc pamięci narodowej, muzeów, centrów kulturalnych. Biorąc powyższe pod uwagę Rada Powiatu w Lipnie, aby wyrównać szanse edukacyjne dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół, dla których jest organem prowadzącym a tym samym ułatwić dzieciom i młodzieży dostęp do w/w miejsc, postanowiła przyjąć niniejszy Program do realizacji w roku 2024.
Mając powyższe na uwadze przyjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.