W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Lipnie
ul. Sierakowskiego 10B
87-600 Lipno

tel. (+48) 54 306 61 00
fax: (+48) 54 306 61 99
e-mail: starostwo@lipnowski.powiat.pl

serwis www starostwa: lipnowski.powiat.pl
skrzynka podawcza ePUAP: /SPLipno/SkrytkaESP

NIP starostwa: 466-01-42-599
NIP powiatu: 466-03-86-812
REGON: 910866494


XXX/254/2021

Szczegóły
jakiego organu Rady Powiatu w Lipnie
z dnia
w sprawie w sprawie:szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym przypadających Powiatowi Lipnowskiemu i jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów lub osób do tego uprawnionych.
na podstawie art. 12 pkt 11 i art. 42 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2020 r. poz. 920 ze zm. z 2021 r. poz. 1038, poz. 1834) oraz art. 55, art. 56, art. 57 art. 58 art. 59, art. 59a, art. 60, art. 61, art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U. z 2021r., poz. 305 ze zm. z 2021 r., poz. 1535, poz. 1773), uchwala się, co następuje:
status uchwały obowiązująca

§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym przypadających Powiatowi Lipnowskiemu lub jego jednostkom organizacyjnym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazuje organy lub osoby uprawnione do udzielania tych ulg.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) należnościach - rozumie się przez to kwotę główną należności mających charakter cywilnoprawny, kwotę główną należności o charakterze publicznoprawnym oraz należności uboczne: odsetki za opóźnienie w spłacie należności głównej, koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego, koszty upomnień i inne niezbędne koszty poniesione w celu dochodzenia należności,

2) dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej,

3) wierzycielu - rozumie się przez to Powiat Lipnowski i jego jednostki organizacyjne,

4) uldze - rozumie się przez to umorzenie należności, odroczenie terminu zapłaty należności lub rozłożenie należności na raty,

5) jednostce organizacyjnej - rozumie się przez to jednostki Powiatu Lipnowskiego,

6) przedsiębiorcy - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadzącą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zarobkową,

7) organie uprawnionym - rozumie się przez to Zarząd Powiatu Lipnowskiego, dyrektora, kierownika jednostki organizacyjnej lub osoby wskazane w niniejszej uchwale, uprawnione do udzielania ulg,

8) ważnym interesie dłużnika – rozumie się przez to sytuację społeczną lub gospodarczą dłużnika, w której zapłata długu bądź jego części mogłaby zagrozić egzystencji dłużnika lub osób będących na jego utrzymaniu, bądź dalszemu funkcjonowaniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,

9) interesie publicznym- rozumie się przez to dyrektywę postępowania, nakazującą mieć na uwadze respektowanie wartości wspólnych dla celów społeczeństwa lub danej społeczności lokalnej, w szczególności: sprawiedliwości, bezpieczeństwa, zaufania obywateli do organów władzy publicznej, sprawności działania aparatu państwowego, lub sytuację w zakresie funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, w której udzielenie bądź nieudzielenie ulgi spowodować może niewykonanie planowanych dochodów, a w konsekwencji niedobór środków na sfinansowanie realizacji zadań objętych planem wydatków budżetowych danej jednostki samorządu terytorialnego,

10) względach społecznych lub gospodarczych - rozumie się przez to w szczególności sytuacje, gdy dłużnik:

osoba fizyczna nie jest w stanie uiścić należności ze względu na wysokość osiąganych dochodów oraz zagrożenia egzystencji dłużnika i osób będących na jego utrzymaniu wywołane: ubóstwem, bezrobociem, niepełnosprawnością, długotrwałą lub ciężką chorobą dłużnika lub członków rodziny, sieroctwem, potrzebą ochrony macierzyństwa lub wielodzietnością, klęską żywiołową, zdarzeniem losowym lub sytuacją kryzysową;

osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej znalazła się w przejściowej trudnej sytuacji ekonomicznej.

§ 3.1. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające organom administracji rządowej, państwowym jednostkom budżetowym i państwowym funduszom celowym, mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty.

2. Udzielenie ulgi do należności o charakterze cywilnoprawnym następuje w formie pisemnej na podstawie przepisów prawa cywilnego, tj. porozumienia stron, uchwały, umowy, oświadczenia woli, które stanowią podstawę do dokonania odpisu należności w księgach rachunkowych.

§ 4. 1. Należności pieniężne o charakterze cywilnoprawnym mogą być umarzane z urzędu w całości jeżeli :

1) dłużnik - osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł;

2) dłużnik - osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;

3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;

5) zachodzi interes publiczny.

2. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, o których mowa w ust. 1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.

3. Wniosek dotyczący umorzenia z urzędu powinien być zgodny z ewidencją księgową jednostki, uzgodniony z Referatem Finansowo-Księgowym i sprawdzony pod względem formalno - prawnym przez radcę prawnego lub adwokata.

4. Udzielenie ulgi z urzędu następuje w formie pisemnej.

§ 5. 1. Na pisemny wniosek dłużnika należności pieniężne o charakterze cywilnoprawnym:

  1. mogą być umarzane w całości- w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym,

  2. mogą być umarzane w części, terminy spłaty całości albo części należności mogą zostać odroczone lub płatność całości albo części należności może zostać rozłożona na raty- w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika,

2. Należności zasądzone na rzecz Skarbu Państwa tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego podlegają umorzeniu na wniosek dłużnika, jeżeli zasądzono je w postępowaniu, którego celem było zapobieżenie naruszeniu Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. poz. 284, z późn. zm.3) lub Protokołów dodatkowych do tej Konwencji lub uchylenie skutków tego naruszenia, 3) Zmiany wymienionej Konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1995 r. poz. 175, 176 i 177, z 1998 r. poz. 962, z 2001 r. poz. 266, z 2003 r. poz. 364 oraz z 2010 r. poz. 587.©Kancelaria Sejmu s. 44/189 14.07.2021 lub uzyskanie zadośćuczynienia lub odszkodowania za to naruszenie w krajowym systemie prawnym, oraz w zakresie, w jakim z orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wynika, że w postępowaniu tym naruszono wobec dłużnika tę Konwencję lub Protokoły dodatkowe do tej Konwencji.

3. Na wniosek dłużnika umorzeniu podlegają również należności Skarbu Państwa z tytułu zwrotu kosztów postępowań prowadzonych w związku z dochodzeniem należności, o których mowa w ust. 2.

§ 6. 1. Do udzielania ulg należności, o których mowa w § 3, są uprawnieni:

1) Zarząd Powiatu Lipnowskiego – w odniesieniu do należności przypadających jednostce budżetowej, jeżeli wartość należności głównej nie przekracza kwoty 40 000,00 zł; z tym że udzielenie ulgi w przypadku należności głównej przekraczającej 20 000,00 zł. wymaga opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Lipnowskiego.

2. W przypadkach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.

2a. W przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 3 i 5, umorzenie należności może nastąpić w formie jednostronnego oświadczenia woli, wówczas gdy uzyskanie oświadczenia woli dłużnika jest niemożliwe albo znacznie utrudnione.

3. Przepisy ust. 1 oraz § 3–5 stosuje się odpowiednio do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności główniej oraz należności ubocznych.

4. Przepisów ust. 1-3 oraz § 3–5 nie stosuje się do należności, w przypadku których odrębne przepisy regulują umarzanie, odraczanie terminów spłaty lub rozkładanie na raty spłaty tych należności.

§ 7. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym tj:

1) jednostkom budżetowym;

2) samorządowym zakładom budżetowym;

3) państwowym i samorządowym instytucjom kultury,

mogą być umarzane, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub płatność tych należności może zostać rozłożona na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem, iż czynności wykonywane w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, uprawnienia kierownika państwowej jednostki budżetowej przysługują zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.

2. Zarząd Powiatu Lipnowskiego może, w drodze uchwały, postanowić o stosowaniu z urzędu ulg, o których mowa w ust. 1, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w ust. 1.

§ 7a. 1. Zarząd Powiatu Lipnowskiego może, w drodze uchwały, postanowić o niedochodzeniu należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostkom organizacyjnym Powiatu Lipnowskiego tj.:

1) jednostkom budżetowym;

2) samorządowym zakładom budżetowym;

3) państwowym i samorządowym instytucjom kultury,

których kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 zł, a w przypadku należności z tytułu rekompensaty, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych – jeżeli jej kwota jest równa świadczeniu pieniężnemu w rozumieniu tej ustawy albo większa od tego świadczenia.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do należności powstałych w związku z realizacją:

1) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;

2) programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków:

a) pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

b) o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295, ze zm. z 2020 r. poz. 1378, poz. 2327);

c) pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 1-2.

§ 8. 1. W przypadku dłużników będących przedsiębiorcami organ uprawniony może udzielać ulg w spłacie należności, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5 oraz § 5 ust. 1, które:

1) nie stanowią pomocy publicznej,

2) stanowią pomoc de minimis, o której mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r. z późn. zm.),

3) stanowią pomoc de minimis w rolnictwie - zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, s. 9, z późn. zm.),

4) stanowić pomoc de minimis w rybołówstwie - zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014 r, s. 45, z późn. zm).

2. Łączna wartość pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy na podstawie uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowią rozporządzenia wymienione w ust. 1.

3. Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie ulg w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnym stanowiących pomoc de minimis winien przedstawić:

1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go latach podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

2) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie informacji przestawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.) na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia;

3) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810) na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia.

§ 9. Środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym są w szczególności następujące dochody budżetu państwa, dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego albo przychody państwowych funduszy celowych: 1) kwoty dotacji podlegające zwrotowi w przypadkach określonych w niniejszej ustawie;

2) należności z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego;

3) wpłaty nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych;

4) wpłaty nadwyżek środków finansowych agencji wykonawczych;

5) wpłaty środków z tytułu rozliczeń realizacji programów przedakcesyjnych;

6) należności z tytułu zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz inne należności związane z realizacją projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także odsetki od tych środków i od tych należności;

6a) należności z tytułu grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego w postępowaniu w sprawach o wykroczenia oraz w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe;

7) dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw;

8) pobrane przez jednostkę samorządu terytorialnego dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami i nieodprowadzone na rachunek dochodów budżetu państwa.

§ 10. 1. Należności, o których mowa w § 9 uprawniony organ może:

1) z urzędu umarzać w całości – w przypadku gdy zachodzi jedna z okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1–4;

2) na wniosek zobowiązanego:

a) umarzać w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym,

b) umarzać w części, odraczać terminy spłaty całości albo części należności lub rozkładać na raty płatność całości albo części należności – w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego. 2. Uprawniony organ, na wniosek zobowiązanego prowadzącego działalność gospodarczą, może udzielać określonych w ust. 1 pkt 2 ulg w spłacie należności, o których mowa w § 8, które:

1) nie stanowią pomocy publicznej;

2) stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;

3) stanowią pomoc publiczną:

a) mającą na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,

b) mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce,

c) zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenia inne niż wymienione w lit. a i b.

3. W przypadku pomocy publicznej określonej w ust. 2 pkt 3 lit. a i b ulgi, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być udzielane, jeżeli w przepisach odrębnych zostały określone szczegółowe warunki udzielania tej pomocy zapewniające jej zgodność z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej.

§ 11. Do odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania z tytułu należności, o których mowa w § 9 pkt 1–6, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

§ 12. Do egzekucji należności, o których mowa w § 9, mają zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ordynacji podatkowej.

§ 13. Istnienie oraz udokumentowanie przesłanek uzasadniających udzielenie ulgi powinno być dokonane przez dłużnika albo przez osobę na którą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przeszedł obowiązek zapłaty należności, a gdy udzielenie ulgi miałoby nastąpić z urzędu, udokumentowanie przesłanek winno być dokonane przez pracownika Referatu Finansowego Księgowego Starostwa Powiatowego w Lipnie lub dyrektora, kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej w formie notatki służbowej zawierającej informacje niezbędne do udzielenia ulgi.

§ 14. 1. Wniosek o udzielenie ulgi stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały. Wniosek o udzielenie ulgi kieruje się do Zarządu Powiatu Lipnowskiego za pośrednictwem kierownika jednostki organizacyjnej.

2. Wniosek o udzielenie ulgi złożony przez dłużnika powinien zawierać określenie rodzaju ulgi oraz informacje uzasadniające zaistnienie przesłanek do udzielenia ulgi, w szczególności opis aktualnej sytuacji finansowej.

3. Do wniosku dłużnik zobowiązany jest załączyć oświadczenie majątkowe, które stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

4. Do wniosku, jeżeli zachodzi konieczność, powinny zostać załączone dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione.

5. W przypadku gdy udzielenie ulgi będzie stanowić pomoc publiczną stosować się będzie obok zasad określonych w niniejszej uchwale ogólne zasady i przepisy dotyczące udzielenia pomocy publicznej.

§ 15. W przypadku stwierdzenia, iż dostarczony przez dłużnika wniosek zawiera braki lub błędy, organ uprawniony wzywa dłużnika do jego uzupełnienia. Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia. Ponowne złożenie wniosku w oparciu o ten sam stan faktyczny, skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.

§ 16. W przypadku zobowiązań solidarnych, gdy oprócz dłużnika głównego zobowiązane są solidarnie również inne osoby, ulga zastosowana wobec jednego dłużnika na jego wniosek nie wywołuje skutków względem pozostałych dłużników solidarnych, którzy wniosku nie złożyli.

§ 17. Zastosowanie ulgi względem dłużników solidarnych na ich wniosek, może nastąpić wyłącznie, gdy okoliczność uzasadniająca udzielenie tej ulgi zachodzi, w stosunku do wszystkich tych dłużników solidarnych, którzy złożyli wniosek.

§ 18. Udzielenie ulgi może być uzależnione od terminowego regulowania należności bieżących.

§ 19. Okres spłaty całości lub części należności głównej wraz z należnościami ubocznymi, rozłożonymi na raty nie może być dłuższy niż 36 miesięcy

§ 20. Odroczenie terminu spłaty należności dokonuje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia upływu płatności najstarszego zobowiązania.

§ 21. Od należności, której termin płatności odroczono lub rozłożono na raty nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od dnia podjęcia decyzji przez Zarząd Powiatu Lipnowskiego.

§ 22. W przypadku negatywnej decyzji w sprawie odroczenia lub rozłożenia na raty, odsetki naliczane są w pełnej wysokości do dnia wpłaty za cały okres zaległości.

§ 23. Umorzenie należności głównej skutkuje umorzeniem należności ubocznych.

§ 24. Jeżeli umorzenie dotyczy tylko części należności głównej, należy wyznaczyć termin zapłaty pozostałej części należności.

§ 25. Jeżeli umorzenie obejmuje tylko część należności głównej, dopuszcza się możliwość rozłożenia na raty pozostałej części należności.

§ 26. Jeżeli umorzenie obejmuje tylko część należności głównej, dopuszcza się możliwość całkowitego umorzeniem należności ubocznych.

§ 27. Odmowa udzielenia ulgi następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli przez organ uprawniony.

§ 28.1. Gdy dłużnik nie spłacił w ustalonym terminie którejkolwiek z rat – niespłacona należność staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za opóźnienie liczonymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, a decyzja na podstawie której została podjęta ulga podlega uchyleniu i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla zobowiązanego.

2. Organ uprawniony może cofnąć udzieloną ulgę w spłacie należności albo uchylić się od skutków oświadczenia woli lub odstąpić od ugody w przedmiocie umorzenia, odroczenia spłaty lub rozłożenia na raty należności, jeżeli:

1) dowody, na podstawie których udzielono ulgi, okazały się fałszywe lub niepełne,

2) dłużnik wprowadził organ w błąd co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi,

3) dłużnik nie spłacił należności pieniężnej w odroczonym terminie.

3. W przypadku zaistnienia przesłanek, o których mowa w ust. 2 należność staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za opóźnienie liczonymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty.

§ 29. Udzielenie ulgi do należności o charakterze publicznoprawnym następuje w formie pisemnej w drodze decyzji, która stanowi podstawę do dokonania odpisu należności w księgach rachunkowych.

§ 30. Do udzielania ulg w spłacie należności o charakterze publicznoprawnych uprawniony jest Zarząd Powiatu.

§ 31. Do należności cywilnoprawnych powstałych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami stosuje się przepisy § 3-6, z tym że uprawnienia kierownika państwowej jednostki budżetowej przysługują zarządowi jednostki samorządu terytorialnego

§ 32. Wnioski o udzielenie ulg, nie rozpatrzone do dnia wejścia w życie niniejszej uchwały, rozpatrywane są według przepisów dotychczasowej uchwały.

§ 33. Traci moc Uchwała nr III/17/2018 Rady Powiatu w Lipnie z dnia 28 grudnia 2018r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i nieopodatkowanych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym przypadającym Powiatowi Lipnowskiemu i jego jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów lub osób uprawnionych do tego uprawnionych.

§ 34. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 35. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.





UZASADNIENIE

Podjęcie niniejszej uchwały ma na celu przystosowanie przepisów prawa miejscowego w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym przypadających Powiatowi Lipnowskiemu i jego jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów lub osób do tego uprawnionych, do zapisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( t.j. Dz. U. z 2021r. poz 305 z późń zm.).



Załącznik nr 1

Załącznik nr 2

Wykaz imienny

Załączniki

Powiadom znajomego