XXX/256/2021
jakiego organu | Rady Powiatu w Lipnie |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | w sprawie: przyjęcia Powiatowego Programu Wychowania Patriotycznego na rok 2022 |
na podstawie | art.4 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920; ze zm. z 2021 r. poz. 1038, poz. 1834) oraz art. 90t ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327; ze zm. z 2021 r. poz. 4, poz. 1237) uchwala się, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. Przyjmuje się lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży pod nazwą: „Powiatowy Program Wychowania Patriotycznego na rok 2022”.
§ 2. Założenia edukacji patriotycznej.
-
Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do swej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli.
-
Wychowanie patriotyczne należy powiązać z treściami i zadaniami innych dziedzin wychowania, mając na uwadze harmonijny rozwój różnych sfer osobowości ucznia.
-
Pierwszoplanowym zadaniem wychowania patriotycznego dzieci i młodzieży jest troska o ich szczęście, zdrowie i wszechstronny harmonijny rozwój.
§ 3. Cele edukacyjne Programu.
-
Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej i państwowej.
-
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności i szacunku dla symboli narodowych.
-
Upowszechnianie wiedzy na temat polskiej historii, kultury, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz osiągnięć gospodarczych.
-
Kształtowanie postaw patriotycznych i aktywnej postawy obywatelskiej.
-
Rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej.
-
Kształtowanie postaw odpowiedzialności za siebie, swoją miejscowość, swój kraj.
-
Wzmacnianie więzi lokalnych, identyfikacji z miejscem pochodzenia, jego dziedzictwem kulturowym.
-
Umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, społecznych
i politycznych. -
Kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych
i państwowych.
§ 4. Zadania szkoły.
-
Tworzenie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z krajem ojczystym.
-
Zapoznanie uczniów z symbolami, ważnymi dla kraju rocznicami, zasadami
i instytucjami, które posiadają istotne znaczenie dla funkcjonowania państwa polskiego. -
Przygotowanie uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.
-
Zgłębianie i utrwalanie wiedzy na temat polskiej historii, kultury, tradycji, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz osiągnięć gospodarczych.
§ 5. Treści edukacji patriotycznej obejmują:
-
Godło i hymn państwowy.
-
Pieśni patriotyczne, utwory literackie (obrazy, filmy, pieśni).
-
Lokalne miejsca pamięci narodowej.
-
Sylwetki wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków, żołnierzy).
-
Jednostkę i grupę: życie w grupie (więzi, wartości, role, podejmowanie decyzji, konflikty, negocjacje).
-
Samorząd terytorialny.
-
Jednostkę, społeczeństwo, naród, państwo.
-
Prawa i obowiązki obywatelskie.
-
Wartości i normy życia społecznego: kategorię dobra wspólnego, patriotyzm, kulturę społeczną i polityczną.
§ 6. Formy i metody pracy.
-
W czasie realizacji treści programowych będą organizowane żywe lekcje historii i edukacji obywatelskiej poprzez:
-
Uroczystości związane z obchodzeniem świąt narodowych.
-
Wycieczki krajoznawcze zapoznające z bogactwem kulturowym, historycznym i przyrodniczo – geograficznym najbliższej okolicy oraz Polski.
-
Spotkania z przewodnikami, kulturoznawcami, historykami, odwiedzanie miejsc pamięci narodowej.
-
Wycieczki do muzeów, miejsc o znaczeniu patriotycznym, historycznym i kulturowym.
-
Spotkania z ciekawymi ludźmi.
§ 7. Przewidywane osiągnięcia uczniów.
-
Znajomość hymnu narodowego, polskich pieśni patriotycznych.
-
Znajomość symboli: lokalnych i państwowych.
-
Poszerzenie wiedzy na temat polskiej historii, miejsc pamięci narodowej, kultury, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz osiągnięć gospodarczych.
-
Prezentowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych i państwowych.
-
Prezentowanie odpowiedniego zachowania w miejscach pamięci narodowej, muzeach, innych miejscach kultury a także w czasie wyjazdu i wspólnego spędzania czasu.
§ 8. Program będzie realizowany w roku 2022.
§ 9. Finansowanie programu.
-
Rada Powiatu w Lipnie zapewnia środki w wysokości do 75 % kosztów poniesionych na realizacje zadań określonych w § 6 pkt 1 ppkt 2, 3 i 4, dopuszcza się wsparcie niniejszego Programu poprzez dobrowolne wpłaty i darowizny od osób prawnych
i fizycznych. -
Pozostałe 25 % kosztów sfinansowane będzie przez uczestnika wyjazdu lub dofinansowane z innych źródeł np.: Rada Rodziców, itp.
-
Koszty kwalifikowalne ze środków budżetu Powiatu Lipnowskiego to
w szczególności koszty: transportu, noclegów i wyżywienia, biletów wstępu
i przewodnika, innych zgodnych z realizacją zadań określonych w § 6 i celami Programu. -
W roku 2022 na realizację Programu przeznaczona zostaje kwota: 75.000,00 zł, która zostanie ujęta w uchwale w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lipnowskiego na rok 2022.
-
Dyrektor szkoły ubiegającej się o dofinansowanie, o którym mowa w ppkt. 1 składa wniosek według wzoru określonego w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały co najmniej 1 miesiąc przed planowaną realizacją zadania.
-
Wnioski o dofinansowanie, o którym mowa w pkt 1, rozpatruje Zarząd Powiatu w Lipnie po zaopiniowaniu przez Wydział Edukacji.
-
Wnioski należy składać w sekretariacie Starostwa Powiatowego w Lipnie,
ul. Sierakowskiego 10B, II piętro.
§ 10. Beneficjenci Programu.
-
Program przewidziany jest dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lipnowski.
-
Priorytetem w ocenie składanych wniosków będą następujące założenia:
-
wycieczka 2 lub 3 dniowa,
-
zorganizowana dla 25-30 osobowych grup uczniów,
-
zawierająca w programie co najmniej jedno miejsce pamięci narodowej, miejsce o znaczeniu historycznym i kulturowym dla narodu polskiego np :
-
Oświęcim, Kraków-Wawel, Muzeum Narodowe w Krakowie, Wieliczka
-
Warszawa, Zamek Królewski, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Wojska Polskiego, Cmentarz Wojskowy na Powązkach
-
Gdańsk, Westerplatte, Muzeum II Wojny Światowej, Gdynia, Muzeum Okręt ,,Błyskawica”, obóz Stutthof
lub inne zabytki, muzea i miejsca pamięci narodowej.
§ 11. Rozliczenie dofinansowanego zadania.
-
Wnioskodawca dokonuje rozliczenia zadania w terminie 21 dni od zakończenia zadania przedkładając:
-
rozliczenie - wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały
-
faktury i rachunki dokumentujące poniesione koszty:
Faktury wystawione na: Nabywca: Powiat Lipnowski,
ul. Sierakowskiego 10 B,
87-600 Lipno,
NIP: 466 03 86 812
Odbiorca: Starostwo Powiatowe w Lipnie,
ul. Sierakowskiego 10B
87-600 Lipno
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Lipnie.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie
z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o
charakterze ponadgminnym
w zakresie edukacji publicznej.
Kształtowanie patriotyzmu jest doniosłym zadaniem nauczyciela, to on bowiem przygotowuje nowe pokolenie Polaków. Kształtowanie postaw patriotycznych - to dziedzina złożonej działalności wychowawczej wymagająca systematycznego pogłębiania wiedzy nauczycieli, znajomości współczesnych osiągnięć teorii potrzeb, teorii wartości i teorii osobowości.
Rada Powiatu w Lipnie postanowiła kontynuować realizację Powiatowego Programu Wychowania Patriotycznego z lat ubiegłych w celu upowszechniania wśród dzieci i młodzieży tradycji narodowych i lokalnych, rozwijania poczucia odpowiedzialności i szacunku dla symboli państwowych, kształtowania więzi lokalnych, identyfikacji z miejscem pochodzenia i lokalnym dziedzictwem kulturowym oraz umożliwienia dzieciom i młodzieży aktywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, społecznych i politycznych. Ponadto powiat lipnowski jest powiatem typowo rolniczym o dużym bezrobociu i ubóstwie, położonym w znacznej odległości od dużych aglomeracji miejskich, znaczących miejsc pamięci narodowej, muzeów, centrów kulturalnych. Biorąc powyższe pod uwagę Rada Powiatu w Lipnie, aby wyrównać szanse edukacyjne dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół, dla których jest organem prowadzącym a tym samym ułatwić dzieciom i młodzieży dostęp do w/w miejsc, postanowiła przyjęć niniejszy Program do realizacji w roku 2022.
Mając powyższe na uwadze przyjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.