290/2021
jakiego organu | Zarządu Powiatu w Lipnie |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty w Lipnie |
na podstawie | art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) uchwala się, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty w Lipnie w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr 228/2020 Zarządu Powiatu w Lipnie z dnia 12 sierpnia 2020 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty w Lipnie, zmieniona Uchwałą Nr 261/2020 Zarządu Powiatu w Lipnie z dnia 23 września 2020 roku w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty w Lipnie.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowego Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty w Lipnie.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr 290/2021
Zarządu Powiatu w Lipnie
z dnia 18 stycznia 2021 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO CENTRUM
ADMINISTRACYJNO-KSIĘGOWEGO OŚWIATY W LIPNIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§
1. Regulamin Organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa
strukturę organizacyjną
i zasady funkcjonowania Powiatowego
Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty
z siedzibą w
Lipnie
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Centrum – rozumie się przez to: Powiatowe Centrum Administracyjno-Księgowe Oświaty w Lipnie;
-
Dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Powiatowego Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty w Lipnie;
-
Głównym Księgowym – rozumie się przez to Głównego Księgowego Powiatowego Centrum Administracyjno-Księgowego Oświaty w Lipnie;
-
Powiecie – rozumie się przez to Powiat Lipnowski;
-
Starostwie – rozumie się przez to Starostwo Powiatowe w Lipnie;
-
Radzie – rozumie się przez to Radę Powiatu w Lipnie;
-
Zarządzie – rozumie się przez to Zarząd Powiatu w Lipnie;
-
Staroście – rozumie się przez to Starostę Lipnowskiego;
-
jednostkach obsługiwanych – rozumie się przez to jednostki, o których mowa w uchwale Rady Powiatu w Lipnie w sprawie utworzenia powiatowej jednostki organizacyjnej pod nazwą Powiatowe Centrum Administracyjno-Księgowe Oświaty w Lipnie.
§ 3. Centrum – jako jednostka obsługująca - zapewnia jednostkom obsługiwanym wspólną obsługę finansową i organizacyjną w zakresie określonym statutem Centrum.
§ 4. Siedzibą Centrum jest Lipno.
Rozdział II
Struktura organizacyjna
§ 5. 1. Strukturę organizacyjną Centrum tworzą następujące stanowiska:
-
Dyrektor,
-
Zastępca Dyrektora
-
Główny księgowy,
-
Radca Prawny,
-
Stanowiska ds. finansowo-księgowych i płacowych,
-
Stanowiska ds. administracyjnych,
-
Samodzielne stanowisko ds. kadr
-
Kierownik działu obsługi,
-
Dział obsługi:
-
sprzątaczka koordynująca
-
sprzątaczki
-
konserwatorzy – pracownicy gospodarczy
-
kierowca
2. Stanowiska mogą być wieloosobowe.
3. Stanowiskom wymienionym w ust. 1 nadaje się symbol kancelaryjny: PCA-KO.
§ 6. Schemat organizacyjny Centrum określa załącznik do niniejszego Regulaminu.
Rozdział III
Zadania i kompetencje
§ 7. Pracą Centrum kieruje Dyrektor.
§ 8.1. Do zadań i kompetencji Dyrektora należy:
-
organizowanie pracy Centrum, w tym wydawanie zarządzeń wewnętrznych oraz podejmowanie działań zapewniających prawidłową realizację zadań Centrum;
-
realizowanie polityki kadrowej i wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników zatrudnionych w Centrum;
-
dysponowanie środkami finansowymi i gospodarowanie mieniem w kierowanej jednostce;
-
odpowiedzialność za rachunkowość i sprawozdawczość Centrum oraz jednostek obsługiwanych;
-
nadzór nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji w Centrum;
-
składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Centrum;
-
reprezentowanie Centrum na zewnątrz;
-
uczestniczenie w posiedzeniach Rady i Zarządu oraz w pracach Komisji Rady tematycznie związanych z zakresem działalności Centrum;
-
przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu w zakresie rzeczowo właściwym dla Centrum;
-
zapewnienie ochrony danych osobowych przetwarzanych w kierowanej jednostce, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów;
-
zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w kierowanej jednostce;
-
rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie dotyczącym działalności Centrum;
-
wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora ustawami oraz uchwałami Rady i Zarządu.
2.
Podczas nieobecności Dyrektora, zastępuje go Zastępca Dyrektora
lub wyznaczony
w uzgodnieniu ze Starostą pracownik upoważniony
na piśmie w zakresie wynikającym z udzielonego upoważnienia.
§ 9. Do zadań i kompetencji Zastępcy Dyrektora należy:
-
zastępowanie Dyrektora Centrum w trakcie jego nieobecności;
-
nadzór nad działalnością i realizacją zadań powierzonych bezpośrednio podległym pracownikom zgodnie ze schematem organizacyjnym;
-
inicjowanie i opracowywanie projektów zarządzeń Dyrektora Centrum;
-
opracowywanie procedur i podnoszenie jakości usług świadczonych przez Centrum;
-
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora Centrum.
§ 10. Do zadań i kompetencji Radcy Prawnego należy:
-
udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Centrum i jednostek obsługiwanych;
-
udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Centrum
i jednostki obsługiwane, opiniowanie projektów tych umów i porozumień; -
wykonywanie zastępstwa procesowego w sprawach dotyczących działania Centrum oraz jednostek obsługiwanych;
-
wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności Centrum lub jednostek obsługiwanych oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego.
§ 11. Do zadań i kompetencji Głównego Księgowego należy:
-
prowadzenie rachunkowości jednostek obsługiwanych i Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegającymi na zapewnieniu prawidłowego obiegu dokumentów księgowych i właściwego przebiegu operacji finansowych i gospodarczych w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych, a także zorganizowanie gromadzenia i przechowywania dokumentów księgowych;
-
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innych będących w dyspozycji jednostek obsługiwanych, zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów;
-
prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz kontrola zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, a także kompletności i rzetelności dokumentów;
-
weryfikacja operacji finansowych przed i po realizacji;
-
prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżącej księgowości (rachunkowości) dochodów i wydatków budżetowych Centrum;
-
nadzorowanie prac związanych z prowadzoną gospodarką finansową jednostek obsługiwanych i Centrum oraz realizacji zadań związanych z rozliczeniami podatku VAT;
-
nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych na poszczególnych stanowiskach księgowych;
-
prowadzenie stałej kontroli zobowiązań zaciąganych przez dyrektorów jednostek obsługiwanych i Centrum;
-
opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektorów jednostek obsługiwanych i Dyrektora Centrum, a dotyczących prowadzenia rachunkowości, w tym: zasad (polityki) rachunkowości, obiegu i kontroli dokumentów oraz zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;
-
współpraca z Dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie zabezpieczenia mienia będącego w posiadaniu tych jednostek;
-
nadzór nad przygotowaniem, analizą i realizacją planów finansowych;
-
sporządzanie wniosków w sprawie zmian w planach finansowych;
-
sporządzanie okresowych analiz ekonomicznych i zbiorczych zestawień z realizacji budżetu;
-
nadzorowanie prawidłowości rozliczenia dotacji udzielonych Powiatowi na realizację zadań oświatowych;
-
zapewnienia terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań finansowych;
-
nadzór nad sporządzaniem sprawozdań budżetowych i finansowych oraz ich terminowym przekazywaniem;
-
organizowanie prac mających na celu zamknięcie roku budżetowego;
-
organizowanie kontroli zarządczej w obszarze finansowym;
§
12. Do zadań pracowników zatrudnionych na stanowiskach ds.
finansowo-księgowych
i płacowych należy:
-
prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami, bieżącej księgowości (rachunkowości) dochodów i wydatków budżetowych jednostek obsługiwanych oraz dochodów i wydatków na rachunkach, o których mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych;
-
realizacja zadań związanych z rozliczaniem podatku VAT;
-
prowadzenie bieżącej księgowości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jednostek obsługiwanych;
-
sprawdzanie operacji finansowych przed i po realizacji;
-
sporządzanie sprawozdań, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
-
sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe dla jednostek obsługiwanych;
-
sporządzanie bilansu, rachunku zysku i strat oraz zestawienia zmian w funduszu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
-
bieżąca kontrola realizacji planu dochodów i wydatków budżetowych oraz dochodów i wydatków na rachunkach, o których mowa w art. 223 ust 1 ustawy o finansach publicznych;
-
rozliczanie poleceń wyjazdów służbowych pracowników jednostek obsługiwanych;
-
bieżąca współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych, głównym księgowym oraz pracownikiem ds. wynagrodzeń w zakresie projektów budżetów i zmian do budżetu w danym roku;
-
przygotowywanie dla dyrektorów jednostek obsługiwanych i Centrum, sprawozdań z realizacji planów dochodów i wydatków;
-
ewidencjonowanie i analiza umów zawieranych przez jednostki obsługiwane;
-
ewidencjonowanie i umarzanie majątku, sporządzanie sprawozdania rocznego ze środków trwałych jednostek obsługiwanych;
-
nadzór nad prowadzeniem ksiąg inwentarzowych, rozliczenie inwentaryzacji oraz osób majątkowo odpowiedzialnych za mienie w jednostkach obsługiwanych;
-
prowadzenie dokumentacji płacowej Centrum i jednostek obsługiwanych;
-
sporządzanie list płac, naliczanie wynagrodzeń z uwzględnieniem wszelkich dodatków i potrąceń pracowników Centrum i jednostek obsługiwanych;
-
sporządzanie dokumentów stanowiących podstawę wykonania przelewów składek ZUS, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, wynagrodzeń na indywidualne konta pracowników Centrum i jednostek obsługiwanych;
-
wydawanie zaświadczeń dotyczących wynagrodzeń;
-
przygotowywanie dokumentacji i wypłat wynagrodzeń z tytułu umów zlecenie lub umów o dzieło;
-
przygotowywanie danych do celów sprawozdawczych;
-
prowadzenie spraw związanych z opodatkowaniem podatkiem dochodowym oraz wynagrodzeń i świadczeń;
-
sporządzanie i przesyłanie drogą elektroniczną wszelkich dokumentów rozliczeniowych, dokumentacji, raportów do ZUS dotyczących comiesięcznego rozliczenia składek społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego;
-
sporządzanie i przekazywanie pracownikom oraz świadczeniobiorcom informacji dla osoby ubezpieczonej;
-
rozliczenia zwolnień lekarskich;
-
rozliczenia podatku PIT;
-
wystawianie faktur za wykonane przez Centrum i jednostki obsługiwane usługi;
-
współpraca z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
-
prowadzenie spraw związanych z wypłatą i rozliczaniem środków finansowych na doskonalenie zawodowe nauczycieli;
-
prowadzenie spraw związanych z wypłatą i rozliczaniem środków finansowych przeznaczonych na pomoc zdrowotną na nauczycieli oraz nauczycieli emerytów i rencistów;
§ 13. Do zadań pracowników zatrudnionych na stanowiskach ds. administracyjnych należy:
-
prowadzenie sekretariatu Centrum;
-
obsługa logistyczna i administracyjna Centrum;
-
wykonywanie czynności kancelaryjnych, prowadzenie dziennika podawczego – korespondencja wychodząca i przychodząca, obsługa poczty elektronicznej Centrum;
-
opracowywanie materiałów do zamieszczenia na stronie BIP;
-
koordynowanie działań związanych z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w Centrum, w tym prowadzenie zbioru uchwał Rady i Zarządu, prowadzenie zbioru zarządzeń Dyrektora, opracowywanie projektów zarządzeń i regulaminów wewnętrznych, koordynowanie działań związanych z obsługą prawną;
-
dokonywanie zakupów zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych i stosownymi zarządzeniami Dyrektora na potrzeby Centrum;
-
prowadzenie spraw związanych z opisem przedmiotu zamówienia, szacowaniem jego wartości oraz przygotowaniem dokumentów niezbędnych do zawarcia umów na realizację zamówienia publicznego;
-
opracowywanie projektów regulaminów i instrukcji związanych z procesem udzielenia zamówień publicznych w Centrum;
-
przygotowanie materiałów związanych z kontrolą wydatków Centrum przed zaciągnięciem zobowiązania;
-
nadzór nad zamawianiem, przechowywaniem pieczęci, prowadzenie ewidencji pieczęci wykorzystywanych w Centrum;
-
prowadzenie gospodarki materiałowej Centrum;
-
prowadzenie księgi inwentarzowej i księgi środków trwałych w Centrum;
-
wykonywanie zadań związanych z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z RODO, monitorowanie zaleceń i interpretacji Prezesa UODO w zakresie danych osobowych;
-
prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz książki kontroli;
-
wypełnianie obowiązków archiwisty;
-
nadzór nad dokumentacją przekazywaną przez jednostki obsługiwane – analiza i weryfikacja danych oraz informacji;
-
sporządzanie analiz oraz sprawozdań i informacji związanych z działalnością jednostek obsługiwanych, w tym niezbędnych do przygotowania informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny;
-
weryfikacja danych stanowiących podstawę naliczenia subwencji oświatowej na dany rok budżetowy w odniesieniu do poszczególnych jednostek obsługiwanych;
-
weryfikacja danych do projektów realizowanych w jednostkach obsługiwanych, w tym projektów unijnych;
-
przygotowywanie wniosków i rozliczeń dotacji otrzymanych na realizację zadań oświatowych;
-
prowadzenie kontroli formalno-rachunkowej faktur i rachunków oraz przygotowywanie przelewów w bankowości elektronicznej;
§ 14. Do zadań pracownika zatrudnionego na samodzielnym stanowisku ds. kadr należy:
-
prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Centrum,
-
wystawianie stosownych zaświadczeń,
-
prowadzenie dokumentacji i rejestrów niezbędnych do wykonywania obowiązków służbowych,
-
prowadzenie spraw dotyczących dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Centrum,
-
opracowywanie, przedkładanie, wysyłanie stosownych sprawozdań,
-
planowanie i realizacja wydatków osobowych Centrum,
-
prowadzenie ewidencji czasu pracy,
-
prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, jubileuszy,
-
prowadzenie dokumentacji z przebiegu konkursu na wolne stanowisko pracy,
-
prowadzenie dokumentacji związanej z osobami bezrobotnymi odbywającymi staż w Centrum,
-
prowadzenie rejestru upoważnień, pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Dyrektora,
-
prowadzenie dokumentacji i rejestrów niezbędnych do wykonywania obowiązków służbowych,
-
prowadzenie dokumentacji działalności socjalnej
§ 15. Do zadań kierownika działu obsługi należy:
-
planowanie oraz właściwe utrzymywanie i wykorzystanie obiektów, zabezpieczenie mienia, stanu sanitarnego, czystości i estetyki, konserwacja sprzętu w Centrum i jednostkach obsługiwanych;
-
opracowywanie planu realizacji napraw bieżących i głównych w obiektach Centrum i jednostek obsługiwanych;
-
prowadzenie spraw i nadzór nad realizacją inwestycji, remontów, konserwacją budynków oraz wyposażeniem Centrum i jednostek obsługiwanych;
-
nadzór nad zabezpieczeniem budynków, urządzeń oraz inwentarza jednostek obsługiwanych przed zniszczeniem, kradzieżą i pożarem;
-
dokonywanie, wspólnie z dyrektorami jednostek obsługiwanych, okresowych i doraźnych przeglądów obiektów oraz składanie do Zarządu propozycji dotyczących remontów
i inwestycji w tych jednostkach; -
pomoc jednostkom obsługiwanym w utrzymywaniu odpowiedniego stanu sanitarno-higienicznego i przeciwpożarowego w budynkach jednostek obsługiwanych;
-
dbanie o sprawność urządzeń wodno-kanalizacyjnych oraz sanitarnych i elektrycznych.
-
kierowanie pracą pracowników obsługi oraz przydzielanie pracowników obsługi do poszczególnych jednostek obsługiwanych;
-
nadzór i kontrola nad wykonywaniem zadań przydzielonych pracownikom.
§ 16. Do zadań i obowiązków pracowników działu obsługi należy:
-
lokalizacja usterek występujących w Centrum i jednostkach obsługiwanych poprzez dokonywanie przeglądów pomieszczeń biurowych, dydaktycznych, socjalnych, komunikacyjnych;
-
usuwanie usterek oraz wykonywanie remontów bieżących zleconych przez kierownika;
-
kontrola i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych;
-
zgłaszanie kierownikowi zagrożeń w zakresie nadzorowanych urządzeń technicznych.
-
ochrona obiektów wewnątrz i na zewnątrz;
-
zabezpieczenie Centrum i jednostek obsługiwanych przed włamaniem i kradzieżą;
-
alarmowanie odpowiednich służb (Komenda Powiatowa Policji, Straż Pożarna) oraz dyrektora Centrum i jednostki obsługiwanej w przypadku zaistnienia stanu zagrożenia.
-
utrzymywanie porządku i czystości na terenie Centrum i jednostek obsługiwanych (koszenie, wyrównywanie terenu, przycinanie, omiatanie, odśnieżanie, sprzątanie);
-
utrzymywanie czystości w pomieszczeniach na powierzonym przez sprzątaczkę koordynującą odcinku pracy;
-
w czasie ferii i wakacji wykonywanie porządków generalnych w jednostkach obsługiwanych m.in.: mycie okien, pranie firan itp. zgodnie z wytycznymi sprzątaczki koordynującej;
-
dbanie o powierzony sprzęt, dokonywanie jego konserwacji i przestrzeganie przepisów BHP;
-
wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika, dyrektora Centrum lub jednostki obsługiwanej.
§ 17. Do wspólnych zadań i obowiązków wszystkich pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach należy:
-
stosowanie aktualnych przepisów prawa normujących tryb postępowania w sprawach objętych zakresem zadań, czynności, uprawnień i odpowiedzialności;
-
terminowe i oparte o przepisy prawa prowadzenie spraw wchodzących w zakres zadań, czynności, uprawnień i odpowiedzialności;
-
stosowanie w bieżącej pracy obowiązujących przepisów w zakresie obiegu dokumentów oraz instrukcji kancelaryjnej, rzeczowego wykazu akt i składnicy akt;
-
zapewnienie ochrony danych osobowych przetwarzanych na stanowisku pracy
i przestrzegania tajemnicy służbowej; -
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności udzielenie informacji ustnej lub pisemnej na zapytania osób zainteresowanych w zakresie właściwości rzeczowej stanowiska;
-
opracowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu w sprawach objętych zakresem zadań, czynności, uprawnień i odpowiedzialności;
-
przygotowywanie danych do umieszczenia na stronie BIP;
-
gromadzenie i przechowywanie dokumentów ze swojego stanowiska pracy oraz zabezpieczenie ich przed zniszczeniem;
-
bieżące monitorowanie zmian aktów dotyczących realizowanych zadań;
-
bieżąca rejestracja prowadzonych spraw zgodnie z zasadami instrukcji kancelaryjnej;
-
przygotowywanie informacji, na pisemny wniosek osoby występującej o udzielenie informacji publicznej, zgodnie z zakresem realizowanych zadań;
-
archiwizacja dokumentów ze swojego stanowiska pracy i przekazywanie ich do archiwum;
-
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach, kursach i w ramach samokształcenia;
-
przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciw pożarowych oraz innych regulaminów i zarządzeń wewnętrznych obowiązujących w Centrum.
§ 18.1. Pracownicy Centrum wykonują swoje zadania i obowiązki na podstawie przepisów prawa.
2. Pracownicy prowadzą sprawy zgodnie z pisemnym zakresem zadań, czynności, uprawnień i odpowiedzialności oraz zgodnie z poleceniem służbowym przełożonego.
3. W czasie nieobecności pracownika, sprawy przez niego prowadzone wchodzą do zakresu zadań, czynności, uprawnień i odpowiedzialności tego pracownika, który stosownie do ustalonego zakresu, ma obowiązek zastępowania nieobecnego pracownika.
§ 19. Zadania pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach pracy podlegają stałej aktualizacji poprzez ich dostosowanie do zmian wprowadzonych przepisami prawa.
Rozdział IV
Zasady, tryb rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków
§ 20.1. Dyrektor oraz pozostali pracownicy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie, w godzinach pracy Centrum.
2. Prowadzenie spraw dotyczących rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków należy do pracownika zatrudnionego na rzeczowo właściwym stanowisku ze względu na przedmiot wniesionej sprawy.
3. Skargi i wnioski powinny być rozpatrywane i załatwiane niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty wpływu.
4. Organem właściwym do rozpatrywania skarg na Dyrektora Centrum jest Starosta.
5. Skargi i wnioski składane przez posłów, senatorów, radnych powinny być rozpatrywane niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od daty wpływu.
6. Odpowiedź negatywna musi zawierać uzasadnienie prawne i faktyczne.
7. Rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik zatrudniony na stanowisku ds. administracyjnych.
8. Nadzór nad postępowaniem w sprawach skarg i wniosków prowadzi Dyrektor.
Rozdział V
Kontrola zarządcza
§ 21.1. Kontrola zarządcza w Centrum wykonywana jest przez Dyrektora.
2. Kontrola zarządcza realizowana jest w zakresie ogółu działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań Centrum w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
3. Szczegółowe zasady realizacji kontroli zarządczej regulują odrębne zarządzenia i regulaminy.
Rozdział VI
Zasady podpisywania pism
§ 22.1. Dyrektor podpisuje pisma w sprawach zastrzeżonych do jego wyłącznej kompetencji, a w szczególności:
1) zarządzenia;
2) dokumenty w sprawach dotyczących organizacji wewnętrznej Centrum i zadań należących do poszczególnych stanowisk pracy;
3) dokumenty i korespondencje w sprawach należących do zakresu działania Centrum;
4) decyzje, postanowienia i zaświadczenia, na podstawie upoważnienia Starosty, w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
2. Dyrektor określa rodzaje pism, do podpisania których upoważnieni są pracownicy Centrum;
§ 23. Podpis składany na dokumencie elektronicznym powinien być bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego.
§ 24. Pracownicy opracowujący projekty dokumentów, umieszczają swój podpis na egzemplarzu pozostającym w aktach sprawy z lewej strony pod tekstem.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 25.1. Regulamin podaje się do wiadomości pracowników poprzez zamieszczenie go na stronie BIP oraz w siedzibie Centrum.
2. Nowo zatrudnieni pracownicy mają obowiązek zapoznać się z regulaminem i potwierdzić to podpisem w stosownym oświadczeniu.