Uchwała nr 395/2014
jakiego organu | Zarządu Powiatu w Lipnie |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | określenia założeń do projektu budżetu Powiatu Lipnowskiego na 2015 rok i projektu wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Lipnowskiego |
na podstawie | art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2013 r., poz 595 ze zm.), art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) oraz uchwały Nr XLVII/288/2010 Rady Powiatu w Lipnie z dnia 7 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. |
status uchwały | obowiązująca |
Zarząd Powiatu w Lipnie
uchwala, co
następuje:
§ 1. 1. Dyrektorzy i kierownicy jednostek powiatowych, wydziałów oraz pracownicy stanowisk samodzielnych opracowują projekty planów finansowych w szczególności określonej niniejszą uchwałą.
2. Dane dotyczące projektu budżetu na rok 2015 należy wypełnić z godnie z Uchwałą Nr …/2014 Zarządu Powiatu z dnia 30 września 2014 r. w sprawie ustalenia wzorów materiałów planistycznych do opracowania projektu budżetu na rok 2015
3. Określono założenia do przygotowania projektu wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Lipnowskiego, stanowiące załącznik nr 1 do uchwały.
§ 2. 1. Zakładany średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych szacuje się na poziomie 2,3%, natomiast zakładany średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej szacuje się na poziomie 0%.
2. Minimalne wynagrodzenie w roku 2015 planowane jest na poziomie 1 750 zł
§ 3. Obliczenie przewidywanych dochodów Powiatu Lipnowskiego na 2015 rok z tytułu:
udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych dokonuje Skarbnik w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów;
udziału w podatku dochodowym od osób prawnych – przewidywane wykonanie za rok 2014;
subwencji ogólnej oraz poszczególnych jej części dokonuje Skarbnik w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów;
dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz dotacji na finansowanie zadań własnych dokonuje Skarbnik w oparciu o założenia przyjęte do konstrukcji budżetu państwa na rok 2015 oraz informację przekazaną przez Wojewodę kujawsko – Pomorskiego;
dochodów otrzymywanych z budżetów innych samorządów na zadania realizowane na podstawie porozumień (umów) z jednostkami samorządu terytorialnego dokonuje Skarbnik w oparciu o podpisane umowy (porozumienia),
§ 4. Dochody realizowane przez powiatowe jednostki organizacyjne planuje się w wysokości przewidywanego ich wykonania za rok 2014 z uwzględnieniem zmian wynikających ze zmiany stawek, umów, wprowadzenia świadczenia dodatkowych usług podając w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją.
§ 5. Zasady planowania wydatków budżetowych:
podstawą do planowania przez osoby określone w § 1 wynagrodzeń osobowych na rok 2015 jest;
zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty według stanu przewidzianego na dzień 31 grudnia 2014 roku z uwzględnieniem zatwierdzonych zmian w regulaminach organizacyjnych jednostek (podając na podstawie jakich decyzji dokonano zmian projektu planu na rok 2015);
przewidywane wykonanie wynagrodzenia z miesiąca grudnia 2014 roku pomnożone przez dwanaście miesięcy, przewidywany wzrost dodatków stażowych, fundusz nagród wynikający z regulaminu wynagradzania, wypłaty nagród jubileuszowych oraz odpraw emerytalnych;
planowanie wynagrodzeń osobowych w działach 801 „Oświata i wychowanie” oraz 854 „Edukacyjna opieka wychowawcza” z uwzględnieniem; awansów zawodowych, nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, dodatków stażowych i innych dodatków, funduszu nagród wynikającego z obowiązujących regulaminów wynagradzania;
podstawą do planowania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników sfery budżetowej jest 8,5% kwoty przewidywanego wykonania wynagrodzeń za rok 2014 z uwzględnieniem osób uprawnionych, pomniejszone o wyłączenia wynikające z ustawy;
przy kalkulacji wydatków z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, fundusz pracy, fundusz emerytur pomostowych przyjmuje się wielkości zgodne z obowiązującymi przepisami oraz według wskaźników wynikających z ustaw;
wydatki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na jednego pracownika należy planować w oparciu o aktualne przepisy prawne przyjmując do naliczenia odpisu na fundusz świadczeń socjalnych kwotę bazową obowiązującą w roku 2014 – tj. 2 917,14 zł, (w odniesieniu do nauczycieli, AFŚS należy naliczyć według obowiązujących przepisów tj. art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku KN, mnożąc 110% kwoty bazowej, która wynosi 2 717,59 zł); dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent i świadczeń kompensacyjnych (art.53 ust. 32 ustawy KN) i ujmuje się, z zastrzeżeniem we właściwych działach: „Oświata i wychowanie” oraz „Edukacyjna Opieka Wychowawcza” i w rozdziale „Pozostała działalność” ;
wydatki na zakup towarów i usług tzn. wydatki rzeczowe wynikające z zadań własnych należy kalkulować na podstawie przewidywanego ich wykonania za rok 2014;
wydatki na finansowanie zadań inwestycyjnych oraz zakupów inwestycyjnych składników majątkowych o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż jeden rok według potrzeb jednostki;
odpis na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli należy planować w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli (art. 70a ustawy KN), (rozdział 80146 i 85446);
odpis na pomoc zdrowotną dla nauczycieli 0,3% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli (art. 72 ustawy KN), (rozdział 80195, 85495 § 3020).
§ 6. Do projektu budżetu, planów finansowych należy dołączyć część opisową ze szczególnym uwzględnieniem dochodów i wydatków, które swoim zakresem wykraczają poza rok budżetowy.
§ 7. Projektu planów finansowo – rzeczowych należy sporządzić w układzie klasyfikacji budżetowej ustalonej Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 roku poz. 207 ze zm.) w zaokrągleniu do 100 zł.
§ 8. Z uwagi na konieczność odpowiedniego zbilansowania dochodów i wydatków zakłada się możliwość wprowadzenia zmian w przedłożonych propozycjach Wydziałów Starostwa oraz jednostek organizacyjnych.
§ 9. Pozostałe projekty powinny być ujęte w materiałach informacyjnych, o ile ich realizacja wynika z dokumentów stanowiących o finansowaniu bądź dofinansowaniu tych projektów środkami ze źródeł zewnętrznych (np. podpisane umowy w imieniu Powiatu Lipnowskiego przez Zarząd Powiatu, zgłoszone wnioski o środki wynikające z uchwał podjętych przez Radę Powiatu bądź projektów tych uchwał przyjętych przez Zarząd Powiatu).
§ 10. Skarbnik Powiatu przed sporządzeniem opracowania zbiorczego weryfikuje złożone materiały planistyczne pod kątem zgodności z wytycznymi, bilansuje dochody i wydatki, sporządza prognozę długu publicznego, oszacowuje kwotę obsługi zadłużenia i przedstawia Zarządowi Powiatu, który opracowuje projekt uchwały budżetowej wraz z wymaganymi załącznikami i częścią opisową – zgodnie z przepisami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych i wymogami RIO.
§ 11. Projekty planów należy składać Zarządowi Powiatu w terminie do 10 października 2014 r.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Staroście Lipnowskiemu.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Krzysztof Baranowski ………………………
Jarosław Poliwko.............................
Piotr Wojciechowski...............................
Karol Kwiatkowski ...............................
Mieczysław Kwiatkowski ……………………
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z trybem prac nad projektem
budżetu przyjmuje się założenia do projektu budżetu powiatu na
rok 2015 w oparciu o przyjęte w czerwcu 2014 roku założenia do
projektu budżetu państwa na rok 2015.
Celami strategicznym w
roku 2014 są:
1) poprawa
infrastruktury,
2) poprawa infrastruktury leczniczej poprzez remont obiektów szpitalnych z wykorzystaniem środków zewnętrznych,
3) pozyskiwanie środków zewnętrznych celem poprawienia kondycji finansowej powiatu,
4) zmniejszenie wielkości zobowiązań z tytułu zaciągniętego kredytu długoterminowego na pokrycie planowanego deficytu oraz przejętego zobowiązania po SP ZOZ w Lipnie,
5) wykorzystanie wszystkich możliwych środków zewnętrznych na ich realizację.
Zgodnie z założeniami rządowymi planuje się przyjęcie wskaźników:
- ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosną średniorocznie o 2,3%,
- wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej – 0%,
- minimalna płaca na rok 2015 – 1750 zł,
- wydatki rzeczowe na poziomie roku 2014.
- stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec 2015 roku wyniesie 12,2%.
Przyjęte założenia co do przyszłorocznego budżetu znajdą swoje odzwierciedlenie w projekcie budżetu na 2015 rok, który to Zarząd Powiatu w Lipnie przygotuje oraz przedłoży Radzie Powiatu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 15 listopada 2014r. Podjęta uchwała stanowi podstawę opracowania projektu budżetu powiatu lipnowskiego na 2015 rok.
Krzysztof Baranowski – Starosta Lipnowski …………………………….
Jarosław Poliwko – Wicestarosta ............................................
Piotr Wojciechowski – Członek Zarządu ............................................
Karol Kwiatkowski – Członek Zarządu ............................................
Mieczysław Kwiatkowski – Członek Zarządu …………………………….
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 395/2014 Zarządu Powiatu w Lipnie
z dnia 02 października 2014 r.
Wytyczne
W sprawie zasad, trybu i terminów opracowania materiałów informacyjnych do wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Lipnowskiego
§ 1. 1. Podstawę do wieloletniego prognozowania będą stanowić zweryfikowane dane, będące wynikiem analizy danych dotyczących wykonania budżetu za ostatnie dwa lata i planu dochodów i wydatków, według stanu na dzień 31 sierpnia 2014 roku.
2. Wieloletnia prognoza finansowa powinna uwzględniać przede wszystkim planowane do realizacji zamierzenia wynikające z obowiązujących przepisów, uwarunkowań prawnych, zakresu zadań oraz potrzeb Powiatu Lipnowskiego.
3. Opracowując wieloletnia prognozę finansową należy określić rodzaje źródeł i wielkości środków finansowych do pozyskania na finansowanie przedsięwzięć.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, powiatowych inspekcji i straży oraz kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego opracowując materiały informacyjne uwzględniają przedsięwzięcia wieloletnie obejmujące:
1/ wydatki na programy, projekty lub zadania bieżące, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz z umowami o partnerstwie publiczno – prywatnym – według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do wytycznych,
2/ wydatki na programy, projekty lub zadania majątkowe, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy, o której mowa w pkt. 1 oraz z umowami o partnerstwie publiczno – prywatnym – według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do wytycznych,
3/ umowy, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działalni jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy – według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do wytycznych.
Umowy, które będą zawarte w trakcie roku, a nie zostały na etapie opracowywania wieloletniej prognozy finansowej wpisane do przedsięwzięć, należy niezwłocznie przedstawić Skarbnikowi.
5. Dla każdego przedsięwzięcia należy określić nazwę i cel, jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynację, okres realizacji i łączne nakłady finansowe, limity wydatków w poszczególnych latach oraz limit zobowiązań.
Z uwagi na kroczący charakter wieloletniej prognozy finansowej w załącznikach dotyczących przedsięwzięć należy ująć programy, projekty bądź umowy, których realizacja rozpoczęła się w latach poprzednich a zakończenie nastąpi w roku 2015. Ponadto należy zapewnić zgodność kwot z wielkościami podanymi do WPF na rok 2014.
6. Materiały, o których mowa w ust. 1, kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, inspekcji i straży oraz komórek organizacyjnych Starostwa składają:
1/ Naczelnikowi Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia – jednostki oświatowe, w terminie do 8 października 2014 r.
2/ Skarbnikowi Powiatu – pozostałe jednostki oraz kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa, w terminie do 10 października 2014 r.
7. Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia dokona weryfikacji przedłożonych materiałów i opracuje załączniki w ujęciu zbiorczym, które przekazuje Skarbikowi powiatu w terminie do 10 października 2014 roku.
8. Skarbnik Powiatu, uwzględniając otrzymane materiały informacyjne, opracowuje dla każdego roku objętego prognozą:
1/ dochody z podziałem na bieżące i majątkowe, w tym ze sprzedaży majątku,
2/ wydatki, z tego bieżące i majątkowe, wyodrębniając w wydatkach bieżących kwotę wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego, wydatki na obsługę długu oraz na poręczenia i gwarancje,
3/ wynik budżetu Powiatu,
4/ przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu,
5/ przychody i rozchody budżetu Powiatu,
6/ kwotę długu powiatu, w tym relacje, o których mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz sposób sfinansowania spłaty długu,
7/ wielkości w zakresie wieloletnich gwarancji i poręczeń udzielonych i planowanych do udzielenia przez Powiat,
8/ zbiorcze zestawienie dotyczące wydatków na przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1.
9. Wartości przyjęte do opracowania wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Lipnowskiego muszą być zgodne z wielkościami podanymi w materiałach informacyjnych przedłożonych do opracowania projektu uchwały budżetowej.
10. Skarbik Powiatu projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Lipnowskiego przedstawia Zarząd Powiatu w terminie do 14 listopada 2013 r.
11.Zarząd Powiatu w Lipnie w terminie do dnia15 listopada 2014 roku projekt uchwały, przekazuje Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy Oddział we Włocławku oraz Radzie Powiatu w Lipnie.