XLIV/275/2010
jakiego organu | Rady Powiatu w Lipnie |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | w sprawie: zmiany Uchwały Nr XXIX/194/2009 Rady Powiatu w Lipnie z dnia 27 lutego 2009 dotyczącej zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków |
na podstawie | art. 12 pkt 11 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, z 2007r. Nr 173, poz. 1218 i z 2008r. Nr 180, poz. 1111, z 2009r. Nr 92, poz. 753, z 2010r. Nr 28, poz. 142), art. 81 ust. 1 Ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003r. Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 96, poz. 959, Nr 238, poz. 2390, z 2006r. Nr 50, poz. 362, Nr 126, poz. 875, z 2007r. Nr 192, poz. 1394, z 2009r. Nr 31, poz. 206, Nr 97, poz. 804) i art. 221 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z 2010r. Nr 28, poz. 146) |
status uchwały | obowiązująca |
Rada Powiatu w Lipnie
uchwala, co następuje:
§1. § 2 Uchwały Nr XXIX/194/2009 Rady Powiatu w Lipnie z dnia 27 lutego 2009 w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków otrzymuje brzmienie:
„§2.
1. Dotacja
może być udzielona w wysokości do 50% nakładów koniecznych na
wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót
budowlanych przy zabytku,
o którym mowa w § 1 ust. 1.
2. Jeżeli zabytek, o którym mowa w ust. 1, posiada wyjątkową wartość historyczną, artystyczną lub naukową albo wymaga przeprowadzenia złożonych pod względem technologicznym prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych, dotacja może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót.
3.
Dotacja
na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót
budowlanych przy zabytku, o którym mowa w § 1 ust. 1, nie może
zostać udzielona:
1) jeżeli nakłady konieczne na te prace lub
roboty w 100% są finansowane z dotacji pochodzących z innych
źródeł,
2) jeżeli łączna kwota dotacji udzielonych przez Powiat Lipnowski i inne uprawnione organy przekroczyła wysokość 100% nakładów koniecznych na te prace lub roboty.”
§2.
Wykonanie
uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Lipnie.
§3.
Uchwała
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nakłada na właścicieli budynków wpisanych do rejestru zabytków obowiązek prowadzenia w razie konieczności prac konserwatorskich zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ze względu na specyfikę budynków, czas ich powstania, stan zachowania elementów oryginalnych dobierany jest odpowiedni tryb prowadzenia prac remontowych. Wykonanie prac renowacyjnych obiektów zabytkowych jest zwykle droższe od tradycyjnych prac budowlanych.
Zgodnie
z art. 81 ust. 1 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zbytkami
powiat może udzielać dotacje na prace konserwatorskie,
restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do
rejestru na zasadach określonych w uchwale. Ust. 2 mówi, iż
dotacja
w zakresie określonym w art. 77, może być udzielona w
wysokości do 100% nakładów koniecznych na wykonanie przez
wnioskodawcę prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót
budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.
Zgodnie
z art. 82 ust. 2 dofinansowanie prac konserwatorskich,
restauratorskich
i robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do
rejestru jest zadaniem z zakresu administracji publicznej.
Zgodnie z art. 82 ust. 3 Starosta prowadzi wykaz udzielonych dotacji i informuje organy ochrony zabytków.
Zachowanie
najcenniejszych zabytków architektury w powiecie jest jednym
z
elementów ochrony dziedzictwa kulturowego naszego regionu. Dotacje
dla właścicieli budynków wpisanych do rejestru korzystnie wpłyną
na intensyfikację prac w tych budynkach, polepszony zostanie ich
stan techniczny oraz jakość wystroju wnętrz, a także wpłynie na
zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne.