Zasady Finansowania
Ustawa z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz.148) reguluje zasady gromadzenia dochodów publicznych, planowania, dysponowania środkami publicznymi oraz sposób finansowania deficytu budżetowego. Ponadto zawiera regulacje dotyczące sprawozdawczości budżetowej. Ustawa określa tryby i terminy opracowywania przez jednostki projektów planów finansowych, opartych na przyjętych w projekcie ustawy budżetowej dochodach i wydatkach oraz ograniczenie ilości tytułów, w ramach których mogą funkcjonować środki specjalne jednostek budżetowych. Zatwierdzone przez kierowników jednostek budżetowych i zweryfikowane przez dysponentów części budżetowych lub zarządy jednostek samorządu terytorialnego projekty planów finansowych stanowią podstawę gospodarki finansowej jednostki budżetowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie uchwalonego budżetu. Dochodami powiatu są: 1. dochody własne 2. subwencja ogólna 3. dotacja celowa z budżetu państwa Dochodami powiatu mogą być: środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, inne środki określone w odrębnych przepisach. Źródłami dochodów własnych powiatu są: - wpływy z opłat stanowiących dochody powiatu, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów, - dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe powiatu oraz wpłaty od powiatowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych powiatowych jednostek budżetowych, - dochody z majątku powiatu, - spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu, - dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach, - 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, - odsetki od pożyczek udzielanych przez powiat, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, - odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody powiatu, - odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych powiatu, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, - dotacje z budżetu innych jednostek samorządu terytorialnego, - inne dochody należne powiatowi na podstawie odrębnych przepisów, - udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze powiatu wynosi 10,25%, - wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze powiatu, wynosi 1,40%. Subwencja ogólna dla powiatu składa się z: - część oświatowa subwencji ogólnej - część wyrównawcza subwencji ogólnej - część równoważąca subwencji ogólnej. O przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w ustawach, w szczególności na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, zadania przyjęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określona przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Różnica między dochodami a wydatkami budżetu stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu lub deficyt budżetu samorządu terytorialnego. Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu. Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo: - zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, a w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu, - emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu, - dokonywania wydatków budżetowych, - zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu, - dysponowania rezerwą budżetu powiatu, - blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniony w szczególności przez: - opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu, - przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu, - ujawnienie sprawozdania zarządu ze swoich działań. |