W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Lipnie
ul. Sierakowskiego 10B
87-600 Lipno

tel. (+48) 54 306 61 00
fax: (+48) 54 306 61 99
e-mail: starostwo@lipnowski.powiat.pl

serwis www starostwa: lipnowski.powiat.pl
skrzynka podawcza ePUAP: /SPLipno/SkrytkaESP

NIP starostwa: 466-01-42-599
NIP powiatu: 466-03-86-812
REGON: 910866494


Protokół Nr XIV/2007

Protokół Nr XIV/2007
z XIV sesji Rady Powiatu w Lipnie
w dniu 30 października 2007 roku



XIV Sesja Rady Powiatu w Lipnie odbyła się w dniu 30 października 2007 roku w siedzibie Zarządu Dróg Powiatowych w Lipnie, ul. Wojska Polskiego 8. Rozpoczęła się o godz. 9.00, a zakończyła o godz.12.00.

Sesja została zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu w Lipnie Józefa Predenkiewicza.

1. Otwarcie XIV Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

Otwarcia dokonał Przewodniczący Rady Józef Predenkiewicz. Przywitał radnych, radnego Sejmiku Województwa Kujawsko- Pomorskiego M. Bruzdowicza, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, pracowników starostwa oraz wszystkich obecnych na sesji.

2. Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Rady stwierdził, że na sesji obecnych jest 17 radnych. Sesja jest więc prawomocna do podejmowania uchwał.

Nieobecny radny Andrzej Łaniewski.

3. Powołanie Sekretarza obrad.

Sekretarzem obrad wybrana została Pani Maria Krysztoforska.

4. Przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

Przewodniczący Rady powiedział, że protokół był wyłożony w Biurze Organów Powiatu i radni mogli się z nim zapoznać.

Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady Powiatu.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli protokół z XIII Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

5. Przyjęcie porządku obrad XIV Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

Przewodniczący przedstawił porządek obrad i zapytał czy są jakieś uwagi do tego porządku. Uwag nie było. Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie porządku sesji.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli następujący porządek obrad XIV Sesji Rady Powiatu w Lipnie:

  1. Otwarcie XIV sesji Rady Powiatu w Lipnie.

  2. Stwierdzenie quorum.

  3. Powołanie sekretarza obrad.

  4. Przyjęcie protokołu z XIII sesji Rady Powiatu w Lipnie.

  5. Przyjęcie porządku obrad XIV sesji Rady Powiatu w Lipnie.

  6. Sprawozdanie Zarządu Powiatu z prac między sesjami.

  7. Podjęcie uchwał w sprawach:

- zmian w budżecie Powiatu Lipnowskiego na 2007 rok

- zmiany podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2007 roku

  1. Analiza funkcjonowania szkół i placówek oświatowych.

  2. Przedstawienie “Sprawozdania z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Lipnie za 2006 rok oraz za I kwartał 2007 roku”

  3. Przedstawienie “Sprawozdania o stanie dróg powiatowych”.

  4. Przedstawienie “Sprawozdania na temat realizacji programu naprawczego przez Dom Pomocy Społecznej w Nowej Wsi”.

  5. Przedstawienie “Sprawozdania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lipnie z działalności inspekcji na terenie powiatu za 2006 rok oraz za I kwartał 2007 roku”

  6. Wnioski i zapytania.

  7. Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

  8. Sprawy różne i komunikaty.

  9. Zakończenie.



6. Sprawozdanie Zarządu Powiatu z prac między sesjami.

Przewodniczący Zarządu Powiatu K. Baranowski poprosił Przewodniczącego Rady przed przedstawieniem sprawozdania o udzielenie głosu radnemu Sejmiku województwa M. Bruzdowiczowi.

Przewodniczący Rady przychylił się do tej prośby i udzielił głosu radnemu Sejmiku Województwa M. Bruzdowiczowi.

M. Bruzdowicz powiedział, że chciałby przekazać ważne dla Powiatu Lipnowskiego informacje. Powiedział, że RPO został podpisany i przyjęty w całości jako jeden z lepiej przygotowanych i pierwszych programów operacyjnych w Polsce. Szczegóły do tego programu są w chwili obecnej dopracowywane i w niedługim czasie kompletna informacja dotrze do powiatu.

Poruszył również problem obwodnicy dla miasta Lipna. Powiedział, że Zarząd Województwa przychylił się pozytywnie do tego aby inwestycja budowy obwodnicy Lipna została ostatecznie włączona do listy rezerwowej projektów kluczowych. Podkreślił, że realizacja tej inwestycji jest uzależniona od tego, jak władze Powiatu Lipnowskiego, Miasta Lipna i Gminy Lipno porozumieją się w tej sprawie, jakie podejmą decyzje i działania oraz na ile one będą dynamiczne. To jest bardzo ważna sprawa. Realny czas na przystąpienie do realizacji w postaci już robót ziemnych i ostatecznego efektu to są lata 2010-2012. Do tego czasu trzeba przygotować projekt, wykupić grunty. Dodał, że według jego informacji planowana obwodnica ma bardzo dogodną lokalizację jeśli chodzi o przebieg i posiadane grunty ponieważ w znacznym stopniu będzie się ona pokrywała z przebiegającymi odcinkami dróg gminnych i powiatowych w tym zakresie. Miało to wpływ na decyzję Zarządu Województwa.

Zwrócił się do radnych o współdziałanie z pozostałymi samorządami zainteresowanymi w sprawie. Podkreślił, że wykonanie tej inwestycji jest uzależnione w dużej mierze od pracy i zaangażowania radnych w tym zakresie. Dodał, że nie można odkładać tej pracy bowiem czeka wiele innych projektów drogowych do realizacji. Dużo zależy od tego w jakim czasie zostaną przygotowane niezbędne materiały.

Następnie M. Bruzdowicz odniósł się do innych projektów przedłożonych marszałkowi. Powiedział, że po zatwierdzeniu ostatecznym uszczegółowienia RPO te informacje zostaną przekazane. W okresie zimowo- wiosennym będą ogłaszane konkursy tam gdzie będzie wydatkowanie środków w systemie konkursowym natomiast projekty kluczowe będą przedkładane do realizacji.

M. Bruzdowicz podziękował za głos i zaapelował do radnych o wzmożenie pracy nad projektem obwodnicy.

Przewodniczący Rady podziękował M. Bruzdowiczowi i przekazał głos Staroście K. Baranowskiemu.

K. Baranowski powiedział, że Wicestarosta P. Wojciechowski uczestniczył w pierwszym spotkaniu z Naczelnikiem Moraczewskim, na którym zapadły pewne pozytywne decyzje. Jedynym mankamentem jest to, że nie została przygotowana dokumentacja. Przez lata nie stworzono żadnej propozycji, jak i dokumentacji w tym zakresie. Dlatego w chwili obecnej potrzeba wzmożonej pracy w tej kwestii oraz współpracy z pozostałymi samorządami. Brak obwodnicy jest bardzo ważnym problemem dla miasta Lipna, jak i mieszakańców powiatu i dlatego trzeba podjąć działania aby ten problem rozwiązać. Dodał, że dokumentacji czy też ewentualnego wykupienia gruntów nie uda się przygotować w ciągu trzech miesięcy. Wyjaśnił, że tworzenie tej dokumentacji zajmie około 10-11 miesięcy. Tak więc do końca 2008 roku wszelka dokumentacja musi zostać przygotowana. Zapewnił, że środki na budowę obwodnicy się znajdą, czy to z RPO, czy też z puli Zarządu Województwa.

Następnie Przewodniczący Zarządu K. Baranowski przedstawił sprawozdanie Zarządu Powiatu z prac między sesjami. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o ewentualne pytania do sprawozdania oraz wystąpienia radnego wojewódzkiego.

Radny T. Woźnicki nawiązał do tematu obwodnicy. Powiedział, że gdy zaczną współpracować aż trzy organy samorządowe to sprawa może się przeciągnąć. Zaproponował, aby realizować już odcinkami tę inwestycję, np. żeby drogę wojewódzką połączyć z drogą krajową nr 10. Przejeżdżające tiry przez Lipno blokują ruch, zwłaszcza ulicę Kościuszki.

K. Baranowski powiedział, że nie można zacząć prac nie mając jeszcze projektu ani zatwierdzonej lokalizacji. Trzeba po 1 listopada już rozpocząć intensywne prace w tym zakresie. Zostały przedstawione dwie propozycje przebiegu obwodnicy. Dodał, że przez ostatnie miesiące przekonywał wraz Zarząd Województwa do celu budowy tej obwodnicy i to się udało. Bardzo pomógł w tej sprawie obecny tu radny wojewódzki.

Radny P. Gęsicki powiedział, że władze powiatu dały dużą nadzieję mieszkańcom Lipna i powiatu, że obwodnica powstanie. Dodał, że wcześniej mówiono, że ta inwestycja jest na liście podstawowej projektów kluczowych, a na dzisiejszej sesji dowiadujemy się, że jednak jest to lista rezerwowa. Ponadto stwierdził, że problem tkwi w porozumieniu się w tej sprawie wszystkich samorządów, zwłaszcza jeśli chodzi o sprawy finansowe. Projekt dużo kosztuje. Zwrócił się do Starosty o wyjaśnienie kto ma to realizować. Każdy samorząd musi wziąc na siebie jakąś odpowiedzialność. Dodał, że z dróg miasta Lipna czy też w przyszłości z obwodnicy korzystać będzie cały powiat, dlatego wszystkie gminy powiatu powinny chociaż w małym stopniu parcytypować w kosztach budowy obwodnicy.

Radny P. Gęsicki nawiązał jeszcze do wypowiedzi Starosty, że nie podejmowano w poprzednich latach żadnych działań jeśli chodzi o obwodnicę. Wyjaśnił, że nie podejmowano takich działań ponieważ wcześniej nie było szans na otrzymanie środków na tą inwestycję. A szanse w latach 2007-2013 są bardzo duże ponieważ jest o wiele więcej środków finansowych, nieporównywalnie do tego, co było w poprzednich kadencjach. Teraz jest to wielka szansa i trzeba ją wykorzystać.

Starosta K. Baranowski powiedział, że niektóre gminy w naszym powiecie nie są w ogóle zainteresowane budową obwodnicy. Jest to sprawa trzech samorządów, była już przecież wspólna sesja trzech rad. Powinny się w to włączyć- powiat jako inicjator przedsiewzięcia, miasto Lipno jako najbardziej zainteresowany podmiot oraz gmina Lipno, która może przekazać na ten cel pewne odcinki swoich dróg. Dodał, że ta inwestycja mogłaby być ujęta w RPO ale to Urząd Marszałkowski zasugerował, że może nie udać się przygotować wszelkiej potrzebnej dokumentacji i środki przepadną. Dlatego Marszałek Województwa przekonywał, że obwodnica Miasta Lipna jest na tyle ważna, że można uzyskać środki na jej realizację z puli środków Zarządu Województwa.

M. Bruzdowicz wyjaśnił, że porozumienie się tych trzech samorządów to nie powinna być ich dobra wola lecz obowiązek. Miasto Lipno jest najbardziej zainteresowane, Gmina Lipno jest właścicielem gruntów i musi w większości w tym przedsięwzięciu partycypować. Obwodnica to nie jest jedyny temat ważny dla miasta Lipna. Wiąże się z tym także strefa ekonomiczna, która będzie zlokalizowana w obrębie obwodnicy. I w tym momencie jest znów rola Gminy Lipno, która jest w większości posiadaczem gruntów. Podkreślił, że nie wyobraża sobie, aby te trzy samorządy ze sobą konkurowały czy też przeciwdziałały sobie. Zaapelował do radnych o przekonywanie swoich kolegów radnych w pozostałych samorządach do zrozumienia i intensywnego działania w tej sprawie.

Radny J. Góźdź nawiązał do tematu szpitala. Zwrócił się do Starosty z pytaniem jak na dzień dzisiejszy wygląda sytuacja SP ZOZ w Lipnie.

Przewodniczący Rady J. Predenkiewicz zaproponował aby tą kwestię poruszyć w pukcie 13 obrad sesji..

Następnie przeszedł do kontynuacji porządku obrad.


Ad. 7.

Podjęcie uchwał w sprawach:


- zmian w budżecie Powiatu Lipnowskiego na 2007 rok

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani B. Małkiewicz- Skarbnik Powiatu.

B. Małkiewicz omówiła projekt uchwały. Dodała, że na przed sesją radni otrzymali autopoprawki do projektu ze względu na to, że po wysłaniu materiałów dla radnych wpłynęła decyzja wojewody zwiększająca dotację celową dla PINB i KP PSP.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o ewentualne pytania do projektu uchwały.

Pytań nie było.

Wiceprzewodniczący Rady K. Kwiatkowski odczytał projekt uchwały.

Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było.

Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie: zmian w budżecie Powiatu Lipnowskiego na 2007 rok.

/uchwała w załączeniu do protokołu/


- zmiany podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2007 roku

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani J. Przybyszewskiej- Kierownik PCPR w Lipnie o omówienie projektu uchwały.

J. Przybyszewska powiedziała, że zbliża się koniec roku, a środki z PFRON powinny być wydatkowane w całości. Podział środków PFRON zatwierdzony Uchwałą Rady Powiatu Nr XIII/83/2007 z dnia 29 września 2007 roku został dokonany w oparciu o składane wnioski przez osoby zainteresowane. Jednak w trakcie realizacji zadań ustawowych okazało się, że środki przeznaczone na dofinansowanie zwrotu wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy dla osób niepełnosprawnych, uczestnictwo w turnusie rehabilitacyjnym oraz na dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki nie będą w pełni wykorzystane ze względu na rezygnację podmiotów ubiegających się o dofinansowanie. Te niewykorzystane środki finansowe planuje się przeznaczyć na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, gdyż wpłynęła duża ilość wniosków, które nie zostały rozpatrzone ze względu na brak środków.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o ewentualne pytania do przedstawionej uchwały.

Pytań nie było.

Wiceprzewodniczący Rady W. Białucha odczytał projekt uchwały.

Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było.

Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie: zmiany podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2007 roku /uchwała w załączeniu do protokołu/


Ad.8

Analiza funkcjonowania szkół i placówek oświatowych.

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani A. Smużewskiej o przedstawienie sprawozdania.

P. Smużewska przedstawiła analizę funkcjonowania szkół i placówek oświatowych

/analiza w załączeniu do protokołu/

Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o pytania i uwagi do przedstawionego sprawozdania.

O udzielenie głosu poprosił radny J. Kalinowski.

Radny J. Kalinowski powiedział, że chciałby przedstawić swój punkt widzenia jeśli chodzi o rozwój oświaty. Powiedział, że w dniach 22-23 sierpnia Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki odbyła wyjazdowe posiedzenia w celu oceny placówek oświatowych pod kątem przygotowania do nowego roku szkolnego. Komisja stwierdziła jednoznacznie, że szkoły są przygotowane do przyjęcia uczniów. Stwierdził, że poprawiły się wyniki egzaminów zarówno maturalnych, jak i potwierdzających kwalifkacje zawodowe.

J. Kalinowski dodał, że ważnym elementem w pracy szkoły jest nabór. Nawiązał do artykułu w “Nowościach” z dnia 13.07.2007r., w którym poruszono kwestię naboru do szkół. Powiedział, że aby poprawić nabór trzeba prowadzić akcję drzwi otwartych z udziałem gimnazjalistów, nauczycieli, jak również wójtów i burmistrzów.

Na zakończenie podziękował dyrektorom szkół za ich pracę i zwrócił się do wszystkich, aby pracowali zgodnie z przesłaniem: “Musicie od siebie wymagać nawet gdy inni od was tego nie wymagają, jeżeli

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Jackowi Goździowi.

J. Góźdź nawiązał do wypowiedzi radnego J. Kalinowskiego dotyczącej posiedzenia wyjazdowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, w trakcie którego Komisja zapoznała się z funkcjonowaniem placówek oświatowych Powiatu Lipnowskiego. Powiedział, że stan jaki zastała komisja w tych placówkach można powiedzieć, że jest satysfakcjonujący, w czym jest duża zasługa dyrektorów tych jednostek. Dodał, że warto się zastanowić nad tym, jakie działania można by podjąć, aby przyciągać młodzież do tych placówek. Należy również zadbać o bazę lokalową dla placówek oświatowych.

Następnie nawiązał do obchodów 90-lecia Liceum Ogólnokształcącego w Lipnie. Podziękował Dyrektorowi M. Furmańskiemu za przygotowanie wspaniałej uroczystości.

Powiedział, że 26 października 2007 r. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Oświaty, Komisji Budownictwa i Komisji Budżetu, na którym wypracowano wniosek odnośnie propozycji Wszechnicy Edukacyjnej i Wydawniczej Verbum dotyczącej sprzedaży lub długoletniej dzierżawy budynku po byłym liceum i seminarium nauczycielskim w Wymyślinie. Komisje uważają, że przy podejmowaniu decyzji o zagospodarowaniu tego budynku nie należy ograniczać się tylko do jednej oferty złożonej przez Wszechnicę Edukacyjną i Wydawniczą Verbum. Komisje proponują przeprowadzenie postępowania przez Zarząd Powiatu w Lipnie, mającego na celu zapoznanie się z innymi ofertami na zagospodarowanie tego budynku na cele oświatowo- kulturalne, aby w ten sposób dokonać wyboru najkorzystniejszej z nich.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Wicestaroście P. Wojciechowskiemu.

P. Wojciechowski powiedział, że przez ostatni okres czasu wiele zostało zrobione w jednostkach oświatowych Powiatu Lipnowskiego. Jako Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki poprzedniej kadencji wyraził zadowolenie, że obecny przewodniczący tej komisji Pan Jacek Góźdź kontynuuje to, co robiono w poprzedniej kadencji, np. członkowie komisji odbywają spotkania z dyrektorami w placówkach oświatowych.

Wicestarosta dodał, że w celu podjęcia współpracy zorganizowane zostały już dwa spotkania z dyrektorami i pedagogami z gimnazjów, na których wskazywali oni jakie kierunki kształcenia powinny być w naszym powiecie otwierane.

P. Wojciechowski dodał, że nie uruchomi się na terenie Powiatu Lipnowskiego technikum chemicznego bądź jakichś specjalistycznych kierunków bowiem nie ma na chwilę obecną odpowiedniej bazy. Trzeba jednak podjąć działania, mające na celu tworzenie nowych kierunków kształcenia na bazie naszych zespołów, np. w ZST w Lipnie planuje się utworzyć kierunek budownictwo.

Wicestarosta dodał, że każdy z radnych może na sesjach swoich rad promować szkoły, Powiatu Lipnowskiego.

Następnie Starosta K. Baranowski odniósł się do stanowiska komisji przedstawionego przez radnego J. Goździa. Powiedział, że obiekt, którym zainteresowała się Wszechnica Edukacyjna od lat stoi niewykorzystany i niszczeje i nikt do tej pory nie miał żadnego pomysłu na zagospodarowanie tego budynku. Stwierdził, że chciałby aby Komisja Oświaty wykazywała więcej inicjatywy jeśli chodzi o rozwiązywanie problemów oświatowych. Dodał, że chciałby mieć przez komisję jasno określone stanowisko, co dalej Zarząd ma zrobić z propozycją Wszechnicy. Wyjaśnił, że Zarząd Powiatu rozpatruje konkretną ofertę, która została złożona i uważa że trzeba ją rozpatrzyć w taki sposób czy jest ona adekwatna, nie sprzeczna z prawem, możliwa do zrealizowania i czy opłaci się finansowo.

Powiedział, że nie jest zwolennikiem sprzedaży przedmiotowego budynku, opowiada się za jego dzierżawą pod warunkiem wyremontowania tego budynku przez oferenta i określeniem przez niego form działalności nie stanowiących konkurencji dla Zespołu Szkół w Skępem.

Dodał, że chciałby od Przewodniczącego Komisji uzyskać sugestię ile czasu Zarząd ma szukać innych ofert.

Radny J. Góźdź powiedział, że na wspólnym posiedzeniu Komisji Oświaty, Budownictwa i Budżetu dyskutowano długo nad tym tematem ponieważ komisje nie miały wiele czasu na zapoznanie się z tym pismem wcześniej. W większości członkowie komisji byli przeciw sprzedaży budynku, natomiast jeśli chodzi o dzierżawę to nie wiedzieliśmy kto ma ustalać jej warunki. To był dla komisji wielki dylemat, jak rozpatrzyć tę ofertę. Dlatego komisje wypracowały stanowisko, że skoro znalazł się jeden oferent, to być może po wystosowaniu przez Zarząd w mediach oferty na zagospodarowanie tego obiektu, znalazł by się także inny zainteresowany podmiot z lepszą i korzystniejszą propozycją.

Starosta K. Baranowski powiedział, że jak do tej pory była tylko jedna oferta.

Wyjaśnił, że nie chce, żeby to szukanie innych oferentów trwało długo ponieważ może się okazać, że nikt się nie zgłosi a dotychczas zainteresowany podmiot wycofa się ze swej propozycji ze względu na przeciągnięcie załatwienia sprawy.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu P. Gęsickiemu.

Radny P. Gęsicki powiedział, że na wspólnym posiedzeniu komisji w powyższej sprawie członkowie zastanawiali się w jakim stopniu utworzenie na terenie Zespołu Szkół Wszechnicy może zagrozić naszym szkołom, jest to bowiem jednostka oświatowa. Ponadto wyraził zdanie, że nie powinno się sprzedawać tego obiektu, jedynie wydzierżawić na dobrych warunkach. Dodał, że nie można określić przyszłemu gospodarzowi tego budynku, w jakim kierunku nie może kształcić.

Stwierdził, że faktycznie budynek stoi od kilkunastu lat niewykorzystany i niszczeje.

P. Gęsicki powiedział, że być może należy rozważyć utworzenie w tym obiekcie placówki opiekuńczo-wychowawczej. To jest bowiem kolejny problem, który ciąży powiatowi. Dodał, że zdaje sobie sprawę, że jest to pewien koszt finansowy, ale można wziąć pod uwagę takie rozwiązanie.

Starosta K. Baranowski wyjaśnił, że wyremontowanie tego budynku to są ogromne koszty. Powiatu w tej chwili na to nie stać. Dodał, że właściciel Wszechnicy Pan prof. Krajewski na posiedzeniu Zarządu Powiatu został poinformowany, że ewentualna umowa będzie określać jakich usług nie mógłby prowadzić, czyli takich które konkurowałyby z naszymi szkołami.

Dodał, że zgodnie z sugestią komisji oświaty zostanie rozpropagowana oferta na zagospodarowanie obiektu po byłym seminarium nauczycielskim w Wymyślinie.

Radny K. Kwiatkowski powiedział, że jest ryzyko, że Wszechnica będzie konkurencyjna dla ZS w Skepem ale prestiż tej placówki wzrośnie. Wyraził zdanie, iż trzeba pozwolić wejść czemuś nowemu na teren powiatu. Zwrócił się do Zarządu o podjęcie konkretnych rozmów w tej sprawie i poinformowanie o tym radnych. Zaapelował o niehamowanie przez nikogo działania w tym zakresie.

Radny J. Góźdź podkreślił, że komisja oświaty nie jest przeciwna temu pomysłowi, poza tym to nie tylko komisja oświaty ale i komisja budownictwa oraz komisja budżetu uczestniczyły w posiedzeniu i wyjaśnił, że żaden z członków tych komisji nie był przeciwny temu pomysłowi i nikt nie ma zamiaru hamować działań w tej sprawie.

Wicestarosta P. Wojciechowski nawiązał do kwestii, że utworzenie Wszechnicy może stanowić konkurencję dla naszych jednostek oświatowych. Powiedział, że obecnie następuje rozwój szkół niepublicznych. Dyrektorzy jednostek stawać więc będą przez wyzwaniem utrzymania konkurencyjności poprzez podnoszenie poziomu edukacji.

Przewodniczący Rady zakończył dyskusję w tej sprawie.

Zapytał czy są jeszcze pytania i uwagi do przedstawionej analizy funkcjonowania szkół i placówek oświatowych.

Nie było.


Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.


Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i przeszedł do realizacji kolejnego punktu obrad.


Ad. 9. Przedstawienie “Sprawozdania z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Lipnie za 2006 rok oraz za I kwartał 2007 roku”

Przewodniczący Rady poprosił Pana Mieczysława Rojka- Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Lipnie o krótkie przedstawienie sprawozdania.

M.Rojek omówił sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Lipnie /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/

M. Rojek podkreślił, że choć Powiatowy Urząd Pracy w Lipnie posiada bardzo dobrze wykwalifikowaną, będzie się jednak dążyć aby jak najwięcej pracowników było dobrze wyszkolonych, na co potrzebne są pieniądze. Podziękował również Staroście Lipnowskiemu za zwiększenie środków na wynagrodzenia dla pracowników.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o ewentualne pytania i uwagi do przedstawionego sprawozdania.

Nie było.

Radni Rady Powiatu w Lipnie jednogłośnie przyjęli sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Lipnie za 2006 rok oraz za I kwartał 2007 roku”.


Ad. 10. Przedstawienie “Sprawozdania o stanie dróg powiatowych”.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Lipnie Panu Wojciechowi Jańczakowi.

W. Jańczak powiedział, że sprawozdanie dotyczy 2006 roku.

Powiedział, że ogółem w powiecie ogólna długość dróg powiatowych wynosi 373,7 km, w tym drogi twarde asfaltowe to 323, 6 km, a drogi gruntowe to 53,1 km. Dodał, że pod nadzorem Zarządu Dróg Powiatowych jest także 5 obiektów mostowych i 302 przepusty pod drogami. Powiedział, że w Zarządzie Dróg Powiatowych funkcjonują: dział utrzymania dróg i mostów i zamówień publicznych oraz dział księgowo- finansowy i pracowniczo- kadrowy.

Powiedział, że drogi są w całości finansowane z budżetu powiatu. Podkreślił, że jednak Zarząd Dróg stara się pozyskiwać środki pozabudżetowe. Np. występuje do Ministerstwa Infrastruktury o dofinansowanie 10% rezerwy ogólnej na drogi. Są to środki przeznaczone na inwestycje, które rozpoczęły się przed 1999 r. a nie zostały ukończone. Z tych środków Zarząd Dróg otrzymał dotacje w 2002 r.- 10 000 zł, a latach 2006-2007 dofinansowanie do drogi Sikórz- Kikół. Zarząd Dróg stara się się również o pozyskiwanie funduszy europejskich- otrzymał takie środki (ok. 1 271 000 zł) na przebudowę drogi Żabieniec- Lipno. Na lata 2001-2013 Zarząd Dróg także złożył projekty na budowę drogi Rogowo- Skępe, przebudowę drogi Czermno- Tłuchowo- Gorzeszyn- Huta, przebudowę drogi Brzeźno- Lipno- Komorowo- Gnojno, budowę drogi Zbójno- Chrostkowo- Blinno, przebudowę drogi Sumin- Jankowo. Uwzględniona jest oczywiście także budowa obwodnicy dla miasta Lipna.

Dyrektor powiedział, że budżet za 2006 rok został maksymalnie wykorzystany.

W. Jańczak dodał, że własnymi siłami Zarząd Drógbuduje chodniki, uzupełnia oznakowanie, kosi trawy itp.

Prowadzone jest kompleksowe zimowe utrzymanie dróg. Podkreślił, że rocznie powinno się odnawiać w naszym przypadku ok. 27-30 km dróg ale ze względów finansowych Zarząd Dróg Powiatowych w Lipnie nie jest w stanie tego zrobić. Trzeba brać pod uwagę również to, że budowanie i remontowanie dróg jest coraz bardziej kosztowne. Na doprowadzenie dróg powiatowych do dobrego stanu w chwili obecnej potrzeba szacunkowo ok. 25 mln zł.

Dyrektor podkreślił, że drogi są bardzo ważną dziedziną gospodarki. Dodał, że drogi powiatowe w naszym powiecie są w dobrym stanie.

Następnie dyrektor omówił standardy zimowego utrzymania dróg.

Ponadto wyjaśnił, że drogi powiatowe zostały podzielone na 12 tras do odśnieżania i pojazdy do odśnieżania muszą przejechać każdą tą trasę. Natomiast jeśli chodzi o chodniki to obowiązek odśnieżania należy do właścicieli i zarządców nieruchomości przy chodniku.

Radny St. Jagielski powiedział, że z sygnałów, które otrzymuje od mieszkańców Brzeźna drogi na tym terenie nie są w dobrym stanie, łatwo uszkodzić podjazdy na tych drogach. Zwrócił się do Zarządu Powiatu aby wziął pod uwagę wyremontowanie tych dróg.

Radny T. Woźnicki poprosił dyrektora o wyjaśnienie ujęcia drogi Suszewo- Czarne- Orłowo- Jasień- Kamień Kmiecy w sprawozdaniu jako remontowanej drogi.

Dyrektor W. Jańczak wyjaśnił, że w Suszewo- Czarne- Orłowo- Jasień- Kamień Kmiecy jest po prostu nazwą całej drogi natomiast remontowany był tylko odcinek Jasień- Kamień Kmiecy.

Starosta K. Baranowski odniósł się do wypowiedzi radnego St. Jagielskiego i powiedział, że jego apel zostanie wzięty pod uwagę, choć zaznacza, że środki na remonty dróg są niewystarczające. Dodał, że Zarząd powiatu zna sytuację mieszkańców Brzeźna.

Przewodniczący Rady zapytał czy są jeszcze jakieś uwagi do przedstawionego sprawozdania.

Uwag nie było.

Sprawozdanie o stanie dróg powiatowych przyjęto jednogłośnie.

/sprawozdanie w załączeniu do protokołu/


Ad. 11. Przedstawienie “Sprawozdania na temat realizacji programu naprawczego przez Dom Pomocy Społecznej w Nowej Wsi”.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Marioli Ejdowskiej- Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Nowej Wsi.

Pani Ejdowska omówiła sprawozdanie na temat realizacji programu naprawczego przez Dom Pomocy Społecznej w Nowej Wsi. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/

Wyjaśniła, że standardy jakie DPS w Nowej Wsi powinien osiągnąć powinny być zrealizowane do końca ubiegłego roku. Jednakże zmiana ustawy w lutym spowodowała, że DPS nie mógł być już domem dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie oraz przewlekle somatycznie chorych, tylko musi zostać przekształcony w dom jednego typu- dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie. Rada Powiatu na poprzedniej sesji podjęła odpowiednia uchwałę w tej sprawie. Mieszkańcy Domu, którzy są przewlekle somatycznie chorzy będą mogli pozostać w domu do naturalnej śmierci. Jest to uzgodnione z Urzędem Marszałkowskim, jednakże w decyzji musi być dokładny zapis o tym, że te osoby będą mogły pozostać.

P. Ejdowska podziękowała Zarządowi Powiatu obecnej i poprzedniej kadencji za to, że udało się przeprowadzić w Domu Pomocy Społecznej w Nowej Wsi takie inwestycje, jak adaptacja strychu, nowe łazienki, podjazd dla osób niepełnosprawnych. W niedługim czasie zostanie zakończony remont stołówki, na który były gromadzone środki przez dwa lata.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o ewentualne pytania do przedstawionego sprawozdania.

Pytań nie było.


Ad. 12. Przedstawienie “Sprawozdania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lipnie z działalności inspekcji na terenie powiatu za 2006 rok oraz za I kwartał 2007 roku”

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Andrzejowi Jasińskiemu- Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego.

P. Jasiński przedstawił omówił sprawozdanie z działalności inspekcji na terenie powiatu za 2006 rok oraz za I kwartał 2007 roku. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/.

Przewodniczący Rady zapytał radnych czy mają jakies pytania do sprawozdania.

Pytań nie było.


Ad. 13. Wnioski i zapytania.

Przewodniczący Rady J. Predenkiewicz przedstawił radnym informację z urzędu skarbowego o stwierdzonych uchybieniach w złożonych oświadczeniach majątkowych.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Staroście K. Baranowskiemu.

Starosta odniósł się do pytania radnego J. Goździa dotyczącego sytuacji SP ZOZ w Lipnie.

Powiedział, że strata finansowa w SP ZOZ w Lipnie zmniejsza się. Dług w końcu został zahamowany. Wypłacono po 500 zł każdemu pracownikowi zaległej pensji. Ponadto po rozmowach z urzędem skarbowym i ZUS zostaną przygotowane wnioski o umorzenie oraz rozłożenie na raty zaległości. Szpital zaczął płacić podatki. SP ZOZ wykonuje również zalecenia Sanepidu. Poinformował, że zostało do spłacenia 48 tys. zł WFOŚiGW. Nie będzie możliwe umorzenie tej kwoty. Zostanie to spłacone, w przeciwnym razie nie można się będzie ubiegać o dotację z WFOŚiGW.

Następnie nawiązał do tematu kredytu dla SP ZOZ. Powiedział, że została podjeta uchwała o kredycie 27 500 000 zł

Protokołowała:
Izabela Pączkowska














Powiadom znajomego