W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Lipnie
ul. Sierakowskiego 10B
87-600 Lipno

tel. (+48) 54 306 61 00
fax: (+48) 54 306 61 99
e-mail: starostwo@lipnowski.powiat.pl

serwis www starostwa: lipnowski.powiat.pl
skrzynka podawcza ePUAP: /SPLipno/SkrytkaESP

NIP starostwa: 466-01-42-599
NIP powiatu: 466-03-86-812
REGON: 910866494


Protokół Nr VI/2007 z VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie

Protokół Nr VI/2007
z VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie
z dnia 22 marca 2007 roku



VI Sesja Rady Powiatu w Lipnie odbyła się w dniu 22 marca 2007 roku w sali konferencyjnej Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Lipnie, ul. Sportowa 16a. Rozpoczęła się o godz. 10.00 wysłuchaniem hymnu państwowego, a zakończyła się o godz. 16.50.

Sesja została zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Józefa Predenkiewicza.

1.Otwarcie VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

Otwarcia dokonał Przewodniczący Rady Józef Predenkiewicz. Przywitał radnych, posła na Sejm RP, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, pracowników starostwa i wszystkich zebranych gości.

2. Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż na sesji obecnych jest 19 radnych. Sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

3. Powołanie sekretarza obrad.

Sekretarzem obrad wybrany został Pan Przemysław Gęsicki.

4. Przyjęcie protokołu z V Sesji Rady Powiatu.

Przewodniczący Rady powiedział, że protokół z V Sesji był wyłożony w Biurze Rady i radni mogli się z nim zapoznać. Zapytał czy są uwagi do protokołu. Uwag nie było.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z V Sesji.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli protokół z V Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

5. Przyjęcie porządku obrad VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

Przewodniczący Rady przedstawił proponowany porządek obrad i powiedział, że wpłynął do niego wniosek o podjęcie na tej sesji także uchwały o zobowiązaniu Przewodniczący Rady do powiadomienia sekretarza i skarbnika powiatu o obowiązku złożenia oświadczeń lustracyjnych. Wniosek ten wpłynął po wysłaniu materiałów dla radnych, a jej podjęcie jest konieczne na tej sesji ze względu na terminy.

Przewodniczący poddał pod głosowanie wprowadzenie powyższej uchwały do porządku obrad dzisiejszej sesji.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie wyrazili zgodę na wprowadzenie projektu uchwały do porządku obrad VI Sesji.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie całego porządku obrad.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli następujący porządek obrad VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie:

  1. Otwarcie VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

  2. Stwierdzenie quorum.

  3. Powołanie Sekretarza obrad.

  4. Przyjęcie protokołu z V Sesji Rady Powiatu w Lipnie

  5. Przyjęcie porządku obrad VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

  6. Sprawozdanie Zarządu Powiatu w Lipnie z prac między sesjami.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie: wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Lipnie

  8. Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Lipnie

  9. Podjecie uchwały w sprawie: powołania Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Lipnie

  10. Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Lipnie.

  11. Podjęcie uchwały w sprawie: uzupełnienia składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Lipnie.

  12. Informacja z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lipnie za 2006r.

  13. Informacja na temat sytuacji w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Lipnie. (wszelkie materiały opisujące sytuację SP ZOZ w Lipnie dostępne są w Biurze Rady)

  14. Podjęcie uchwał w sprawach:

  • zmian w budżecie Powiatu Lipnowskiego na 2007r.

  • zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie inwestycji

  • podziału środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2007 roku.

  • zatwierdzenia zasad przyznawania dofinansowania w ramach realizacji zadania pn.,, Likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych” w 2007r.

  • przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Lipnie za 2006r.

  • zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lipnie w 2006 roku.

  • wyboru reprezentanta Powiatu Lipnowskiego do Związku Powiatów Polskich

  • utworzenia 3-letniego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół im. Waleriana Łukasińskiego w Skępem

  • wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości

  • wyrażenia zgody na oddanie w najem części nieruchomości pozostającej w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im. Waleriana Łukasińskiego w Skępem.

  • uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Lipnie

  • zobowiązania Przewodniczącego Rady Powiatu do powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku złożenia oświadczeń lustracyjnych oraz do ich przyjęcia.

  1. Wnioski i zapytania.

  2. Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

  3. Sprawy różne i komunikaty.

  4. Zakończenie.

 

6. Sprawozdanie Zarządu Powiatu w Lipnie z prac między sesjami.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Przewodniczącemu Zarządu Powiatu Krzysztofowi Baranowskiemu, który złożył sprawozdanie z prac Zarządu między sesjami za okres od 9 lutegodo 22 marca 2007r. (sprawozdanie w załączeniu do protokołu).

Następnie Starosta przedstawił informację dotyczącą jego działalności w okresie od ostatniej sesji:

-12.02.2007r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego we Włocławku w sprawach funduszu, razem z wicestarostą odbyło się również spotkanie z dyrektorem Oddziału NFZ we Włocławku.

-14.02.2007r. prowadzone były rozmowy z kierownikiem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Skępem w sprawie podwyżki czynszu.

-15.02.2007r. odbyło się spotkanie w sprawie wprowadzenia systemu jakości ISO 9000 w starostwie.

-19.02.2007r. uczestniczył w proteście mieszkańców dotyczącym budowy obwodnicy miasta Lipna. Tego dnia uczestniczył także w posiedzeniu Komisji Architektury i Urbanistyki.

-20.02.2007r.- spotkanie z Panią Dyrektor Nawrocką z ARiMR dotyczące podwyżki czynszu dla ARiMR w Skępem

-21.02.2007r.- spotkanie z dyrektorem Gładkim z Europol Gaz-u

-22.02.2007r.- spotkanie z Dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy dotyczące budowy obwodnicy dla miasta Lipna

-22.02.2007r.– szkolenie w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy, w którym uczestniczył wicestarosta.

-26.02.2007r. odbyły się negocjacje w sprawie nabycia przez powiat nieruchomości od Pana Wyze,

-28.02.2007r. uczestniczył w debacie z Wojewodą w sprawie zarządzania kryzysowego

-1.03.2007r. – wręczanie medali MON w Bydgoszczy (otrzymały je 4 osoby z powiatu lipnowskiego)

-2.03.2007r.- Komisja Bezpieczeństwa i Porządku

-5.03.2007r.- spotkanie z dyrektorem Agencji Nieruchomości Rolnych w Bydgoszczy

-9.03.2007r.- spotkanie z Marszałkiem Województwa w sprawie przywrócenia kursowania pociągów na trasie Sierpc- Toruń

-12.03.2007r. odbyło się spotkanie z członkami zarządu województwa- Panem Sosnowskim oraz Panem Bartoszem Nowackim, dotyczące dróg powiatowych oraz budowy obwodnicy dla miasta Lipna

-13.03.2007r.- spotkanie dot. wprowadzenia systemu jakości ISO 9000 w starostwie

-14.03.2007r.w Sejmie złożył dwa wnioski- o ZUS i o zmniejszenie podatku VAT

-16.03.2007r.- spotkanie z marszałkiem Piotrem Całabeckim, na którym przedstawił propozycję przebiegu obwodnicy dla miasta Lipna. Podkreślił, iż marszałek obiecał pomóc w tej sprawie i znaleźć środki na budowę obwodnicy.

-19.03.2007r.– Sesja Rady Gminy w Chrostkowie

-20.03.2007r.- spotkanie z zarządami związków zawodowych SP ZOZ w Lipnie.


Przewodniczący Rady podziękował Staroście za złożenie sprawozdania.

Następnie Przewodniczący Rady oddał głos Posłowi na Sejm RP Panu Andrzejowi Kłopotkowi.

Poseł na Sejm RP A. Kłopotek przywitał wszystkich i podziękował za zaproszenie na dzisiejszą sesję. Powiedział, że słyszał wiele dobrego o tej Radzie i podkreślił, że Rada obecnej kadencji działa ponad podziałami. Podziękował Radzie Powiatu, Burmistrzowi, Wójtowi, osobom duchownym powiatu oraz mieszkańcom powiatu za zaangażowanie i wsparcie w sprawie przywrócenia linii kolejowej Toruń- Sierpc. Ponadto wyraził nadzieję, że sprawy dotyczące SP ZOZ w Lipnie znajdą pozytywne rozwiązanie. Podkreślił też, żeby nadal podejmować wspólne starania (starosta, burmistrz, wójt, mieszkańcy) o budowę obwodnicy miasta Lipna, a będą one na pewno zauważone i docenione.

Poseł A. Kłopotek powiedział, że od 2 kwietnia czynne będzie jego Biuro Poselskie w Lipnie, będzie obecny w biurze w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca w godzinach od 13.00 do 15.00.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania Zarządu Powiatu z prac między sesjami.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli sprawozdanie Zarządu Powiatu z prac między sesjami.



7. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Lipnie.

a) zgłaszanie kandydatur na Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu

Radny Janusz Kalinowski zgłosił kandydaturę Pana Karola Kwiatkowskiego. Powiedział, że pełni on funkcję radnego drugą kadencję i jest doświadczonym samorządowcem.

Radny Dariusz Chmielewski w imieniu Koła Radnych “Zgoda” zgłosił kandydaturę Pana Przemysława Gęsickiego. Podkreślił, że jest to doświadczony, kompetentny samorządowiec. Ponadto zwrócił uwagę na inny aspekt tej sprawy. Powiedział, że Pan Przewodniczący Rady Powiatu w Lipnie jest przedstawicielem klubu rządzącego, Pan Wiceprzewodniczący reprezentuje koalicjanta, dlatego w myśl zasad demokracji, samorządowości, działania ponad podziałami, istnieje taka możliwość, a nawet konieczność, aby drugim wiceprzewodniczącym był przedstawiciel opozycji.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że ta Rada nie ma podpisanej koalicji.

Przewodniczący zapytał czy są jeszcze jakieś kandydatury. Innych kandydatur nie było.

b) powołanie Komisji Skrutacyjnej

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatur do Komisji Skrutacyjnej.

Radny Wiesław Białucha zgłosił kandydaturę radnego Romana Matery.

Radny Janusz Kalinowski zgłosił kandydaturę radnego Mieczysława Kwiatkowskiego.

Radny Stanisław Jagielski zgłosił kandydaturę radnego Andrzeja Nowaka.

Przewodniczący zapytał kandydatów czy wyrażają zgodę na kandydowanie do Komisji Skrutacyjnej. Kandydaci wyrazili zgodę.

Następnie Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w celu ukonstytuowania się komisji i przygotowania kart do głosowania.

c) uchwalenie regulaminu wyboru

Po przerwie Wiceprzewodniczący Rady Wiesław Białucha odczytał treść regulaminu wyboru Wiceprzewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi do treści regulaminu. Uwag nie było. Następnie poddał pod głosowanie treść regulaminu. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli regulamin.

d) wystąpienia kandydatów

Radny Przemysław Gęsicki powiedział, że działa w samorządzie od 1998 roku, a więc jest radnym powiatu od trzech kadencji. Przez ostatnie cztery lata pełnił funkcję Starosty Lipnowskiego, był przewodniczącym komisji oświaty i członkiem komisji rewizyjnej. Powiedział, że z zawodu jest nauczycielem, ma wyższe wykształcenie, ma żonę i dwóch synów. Powiedział “wiem jaki będzie wynik wyborów” ale dobrze jest gdy jest dwoje kandydatów.

e) głosowanie tajne

Członek Komisji Skrutacyjnej Andrzej Nowak odczytywał nazwiska radnych z listy obecności. Wyczytywani radni kolejno podchodzili, pobierali karty do głosowania, dokonywali skreśleń na kartach do głosowania w przygotowanej urnie do głosowania tajnego i wrzucali karty do urny. Po dokonaniu głosowania przez wszystkich radnych Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w celu ustalenia wyników głosowania i sporządzenia protokołu z przeprowadzonego przez Komisję Skrutacyjną głosowania.

Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Skrutacyjnej Panu Mieczysławowi Kwiatkowskiemu.

Radny Mieczysław Kwiatkowski odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej z przeprowadzonego głosowania tajnego w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu. Wiceprzewodniczącym Rady Powiatu w Lipnie w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady wybrany został Pan Karol Kwiatkowski.

f) podjęcie uchwały stwierdzającej wybór

Przewodniczący Rady przeczytał projekt uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Lipnie. Następnie zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki 15 głosami “za” przy 3 głosach “przeciw” i 1 głosie “wstrzymującym się” podjęli uchwałę o wyborze Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Lipnie (tekst uchwały w załączeniu).

Pan Karol Kwiatkowski podziękował radnym za wybór na Wiceprzewodniczącego Rady i powiedział, że sądzi, iż jego wiedza i doświadczenie pozwolą na efektywne wypełnianie obowiązków związanych z tą funkcją.

Pan P. Gęsicki pogratulował P. Kwiatkowskiemu wyboru na Wiceprzewodniczącego.


8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Lipnie

Przewodniczący Rady powiedział, iż radny Karol Kwiatkowski zwrócił się do niego z wnioskiem o rezygnację z funkcji wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Wobec tego zaistniała konieczność podjęcia uchwały o odwołaniu P. Kwiatkowskiego ze składu tej komisji.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały. Zapytał czy są uwagi co do treści tej uchwały. Uwag nie było. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie podjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie odwołania radnego Karola Kwiatkowskiego ze składu Komisji Rewizyjnej.

9. Podjęcie uchwały w sprawie: powołania Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Lipnie.

Przewodniczący powiedział, że Rada Powiatu wybiera cały osobowy skład Komisji Rewizyjnej.

Poprosił o zgłaszanie kandydatur na wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Radny K. Kwiatkowski podziękował członkom komisji za współpracę i zgłosił kandydaturę Pana Dariusza Kłobukowskiego.

Innych kandydatur nie było.

Przewodniczący zapytał czy radny Dariusz Kłobukowski wyraża zgodę na kandydowanie.

P. Kłobukowski wyraził zgodę.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie kandydaturę Pana Kłobukowskiego na wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki 15 głosami “za” przy 4 głosach „wstrzymujacych się” przyjęli kandydaturę D. Kłobukowskiego.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały. Zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli uchwałę (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).


10. Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Lipnie.

Przewodniczący Rady powiedział, iż złożył rezygnację z funkcji członka Komisji Budżetu i Finansów.

Następnie odczytał treść uchwały i zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Lipnie (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).


11. Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Lipnie.

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatur na członka Komisji Budżetu i Finansów.

Radny K. Kwiatkowski powiedział, iż każdy radny powinien pełnić funkcję w przynajmniej dwóch komisjach Rady Powiatu. Wobec tego zgłasza kandydaturę Pana Dariusza Kłobukowskiego.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie kandydaturę D. Kłobukowskiego na członka Komisji Budżetu i Finansów. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęli tę kandydaturę.

Przewodniczący przeczytał projekt uchwały i zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było.

Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli uchwałę w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Lipnie (tekst uchwały w załąćzeniu do protokołu).


12. Informacja z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lipnie za 2006r.

Przewodniczący Rady oddał głos Staroście K. Baranowskiemu.

Starosta powiedział, że każdy radny otrzymał informację z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Lipnie wraz z innymi materiałami na sesję i mógł się z nią zapoznać.

Starosta poprosił Dyrektora SP ZOZ w Lipnie o krótkie omówienie tej informacji i poprosił radnych o ewentualne pytania.

P. Szyjkowski powiedział, że plany były takie, iż przychody w roku 2006 miały wynieść 26 mln 42 tys. zł, zaś koszty 26 mln 576 tys. zł. Zakładana strata wynosiła więc 534 tys. zł. Niestety strata ta okazała się być wyższa, tzn. ok. 2 mln 783 tys. Wynika to m.in. z tego, iż plan po stronie przychodów zakładał sprzedaż budynków szpitala psychiatrycznego, a tej sprzedaży ostatecznie nie dokonano. Ponadto ponoszone były cały czas wysokie koszty związane z egzekucją komorniczą. Koszty te wraz z kosztami sądowymi wyniosły 1 mln 23 tys. 952zł oraz odsetki od zadłużeń publiczo-prawnych oraz bankowych wyniosły 1 mln 46 tys. 583 zł. To głównie te czynniki miały wpływ na taki wynik finansowy.

Podkreślił, że szpital sprzedawał usługi pozamedyczne (czynsze, umowy najmu itp.)- była to kwota 1,5 mln zł. Pozyskiwane były również przychody z innych usług medycznych (dwa zakłady opiekuńczo lecznicze, zakład dla nerwowo i psychicznie chorych, poradnia medycyny pracy).

Radny A. Łaniewski zapytał P. Szyjkowskiego czy w związku z tym, że tomograf komputerowy nie działał przez cały 2006 rok, można się spodziewać, że w roku 2007 będą większe wpływy niż w 2006 roku. Zapytał również o to, czy odbyła się jakaś kontrola z Kujawsko- Pomorskiego Centrum Zdrowia Publicznego, które nadzoruje pracę szpitali.

P. Szyjkowski odpowiadając na pytanie pierwsze powiedział, iż można założyć, iż dochody z tytułu wykonywania tomografii komputerowej mogą być w 2007 roku 3-4 krotnie wyższe.

Jeżeli chodzi zaś o Kujawsko- Pomorskie Centrum Zdrowia Publicznego to kontrola tego organu odbyła się w grudniu 2006 roku i dotyczyła ona oddziałów dziecięcego i noworodkowego oraz ginekologii i położnictwa. Powiedział, że kontrola wypadła pod każdym względem pozytywnie i podkreślił, że chwalono szpital za jakość świadczeń, za organizację pracy, czystość na tych oddziałach, oraz za dostępność do badań i sprzętu, jakie posiada szpital na tych oddziałach. Nie było żadnych zaleceń pokontrolnych.

Przewodniczący Rady zapytał czy są jeszcze pytania do tego punktu.

Starosta powiedział, ze trzeba przyjąć to sprawozdanie.

Radny A. Antoszewski powiedział, że nie tworzono realnie tego budżetu ponieważ nie wzięto pod uwagę komornika, odsetek i wprowadzono Radę w błąd. Trzeba było zaplanować że ta strata będzie wyższa.

P. Szyjkowski odpowiedział, iż nie do końca zgadza się ze zdaniem radnego A. Antoszewskiego, gdyż strata, jaką zakładano ponieść z tytułu komornika okazała się być wyższa (zakładano 0,5 mln zł- była 1 mln 23 tys. zł) ponieważ opierano się na kwocie, jaką komornik egzekwował od szpitala w roku ubiegłym. Niestety od tamtego czasu komornik zaczął zajmować jeszcze raz tyle środków, co zajmował początkowo. Jeżeli zaś chodzi o odsetki, to różnica między kwotą, jaką zakładano, a obecną kwotą wynika ze zmiany oprocentowania.

P. Szyjkowski zwrócił ponadto uwagę także na przychody szpitala, a nie tylko koszty. Powiedział, że planowany przychód z NFZ wynosił 19 mln 42tys.zł., jednak dzięki pracy i zaangażowaniu całego zakładu pracy wyniósł więcej tzn. 20 mln 614 tys. zł.

Radny A. Antoszewski powiedział, że trzeba przyznać, iż strata jest mniejsza niż w roku poprzednim.

Przewodniczący zapytał czy są jeszcze jakieś uwagi do tego sprawozdania.

Uwag nie było.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie przyjęli sprawozdanie z wykonania planu finansowego za 2006 rok SP ZOZ w Lipnie.


13. Informacja na temat sytuacji w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Lipnie.

Przewodniczący Rady powiedział, że wszelkie materiały dotyczące sytuacji w SP ZOZ w Lipnie były dostępne w Biurze Rady i radni mogli się z nimi zapoznać.

Przewodniczący oddał głos Staroście K. Baranowskiemu.

Starosta powiedział, że sytuacja SP ZOZ od momentu objęcia przez niego urzędu jest nieciekawa. Ogólne zadłużenie szpitala wynosi 42 mln zł. Powiedział, że uchwała Trybunału Konstytucyjnego umożliwiająca komornikom zajmowanie kont szpitala nie spowodowała jednak, żeby komornik w Lipnie zajmował te konta. Podkreślił, że mógł on zrobić całkiem inaczej. Jednak z jego rozmów z komornikiem wynika, że jest on zniecierpliwiony i oczekuje od organu prowadzącego oraz dyrektora SP ZOZ podjęcia takich działań, które umożliwią załatwienie sprawy. Dodał, że jednak stara się on realnie i rozsądnie podchodzić do tej sprawy, mógłby zająć znacznie więcej środków niż obecnie zajmuje.

Starosta odniósł się także do kontroli przeprowadzonej w SP ZOZ przez wysłany przez niego zespół kontrolujący. Miał on skontrolować wykonanie zaleceń pokontrolnych poprzedniego starosty, jak również kontrola ta miała na celu ocenienie obecnej sytuacji na każdym odcinku pracy szpitala.

Starosta dodał, że sytuacja SP ZOZ w Lipnie to bardzo duży problem dla powiatu. Upadek szpitala groziłby organowi założycielskiemu dużymi konsekwencjami. Ponadto powiedział, że powiat zrobi wszystko, aby szpital nadal istniał, trzeba jednak podjąć trudne decyzje, „zacisnąć pasa”. W przeciwnym razie szpital upadnie, a powiat będzie dłużnikiem w stosunku do wierzycieli (ZUS, urząd skarbowy, Urząd Miasta Lipna, dostawcy leków i inni). Dodał, że starostwo będzie nadzorować i oceniać szpital pod względem finansowym i organizacyjnym, a nie medycznym.

Starosta zwrócił uwagę na fakt, że w planie finansowym szpitala założono, że zysk z ewentualnej sprzedaży szpitala psychiatrycznego wyniesie 4 mln zł, a przecież wycena była zrobiona na kwotę 2 mln zł.

Starosta odnosząc się do tematu sprzedaży szpitala psychiatrycznego podkreślił, że w związku z obecną sytuacją finansową szpitala, najpierw trzeba zadbać właśnie o SP ZOZ, żeby przychody ze sprzedaży były jak największe. Geodeta obecnie dzieli działki na nieruchomości szpitala psychiatrycznego. Trzeba dokonać wyceny tych działek. Powiedział, że rozumie potrzeby mieszkańców miasta Lipna i potrzeby Urzędu Miasta. W przyszłym tygodniu ma nadzieję spotkać się z Burmistrzem na terenie tej nieruchomości i wskaże, jak ma wyglądać dzielenie tych działek. Zaznaczył, że podchodzi do sprawy poważnie i rzetelnie.

Starosta wspomniał również o proponowanych przez Dyrektora SP ZOZ rozwiązaniach, tzn. udzieleniu poręczenia kredytowego w kwocie 20 mln złotych przez Radę Powiatu (wcześniej była propozycja 15 mln zł). Jest to temat do przedyskutowania. Na dzisiejszą sesję nie przygotowano jeszcze uchwały dotyczącej tego poręczenia, ponieważ trzeba przygotować pewne dokumenty prawne, jak np. statut, regulamin organizacyjny, musi się na ten temat wypowiedzieć również Rada Społeczna.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Wicestaroście P. Wojciechowskiemu.

Wicestarosta przedstawił wyniki kontroli przeprowadzonej w SP ZOZ w Lipnie przez Panią Zofię Spryszyńską oraz Panią Agnieszkę Grzywaczewską.

Wicestarosta powiedział, że z powyższym protokołem zapoznali się dwa dni wcześniej członkowie zarządów związków zawodowych SP ZOZ w Lipnie oraz Dyrektor SP ZOZ.

Powiedział, że kontrola została przeprowadzona w dniach od 22 stycznia 2007r. do 21 lutego 2007r. Przedmiotem kontroli była celowość zaciąganych zobowiązań finansowych i dokonywanych wydatków. Zakresem kontroli objęto gospodarkę kadrową, fundusz płac i kontrakty, gospodarkę finansową i magazynową, zamówienia publiczne, gospodarkę transportową, gospodarkę paliwową za 2006 rok.

Najważniejsze uchybienia, które zostały stwierdzone to:

  • nieprawidłowo określane okresy przechowywania dokumentów księgowych i płacowych,

  • nieprawidłowości przy powoływaniu przewodniczącego komisji dla przeprowadzania konkursu ofert na udzielanie zamówień na świadczenia zdrowotne,

  • zatrudnianie pracowników niezgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i wykształceniem,

  • opłacanie lekarzom czasu pracy przekraczającego 24 godziny na dobę, praca w wykazanym czasie jest nierealna (były to przypadki jednostkowe)

  • nieprzeprowadzenie konkursów na stanowiska ordynatorów oddziałów,

  • podpisywanie listy obecności z wyprzedzeniem i przerabianie jej zapisów w zależności od zaistniałej sytuacji,

  • prowadzenie rozchodu artykułów żywnościowych poza dochodem zleceń, wydanie z magazynu artykułów żywnościowych,

  • dokonywanie zakupów materiałów i usług z pominięciem procedur przewidzianych ustawą prawo zamówień publicznych,

  • zlecanie wykonywania usług podmiotom zewnętrznym z pominięciem opinii zatrudnionego konserwatora,

  • udzielanie zamówień publicznych z naruszeniem przepisów ustawy prawo zamówień publicznych, m.in. w zakresie: sposobu publikacji i treści ogłoszeń o wszczęciu postępowania i udzielania zamówienia publicznego, treści dokumentów sporządzonych w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, stosowania trybów udzielania zamówienia publicznego, oceny poprawności złożonych ofert, sporządzania protokołów z postępowań, terminów oraz formy prawnej zawierania umów o udzielenie zamówienia publicznego.

Wicestarosta powiedział, że była to kontrola wyrywkowa, dotyczyła pewnych elementów funkcjonowania SP ZOZ w Lipnie. Miała na celu wykazać gdzie są uchybienia i jakie podjąć działania zmierzające do ograniczenia przynoszących z tego tytułu strat dla szpitala.

Wicestarosta podkreślił, że bardzo dobrze układa się współpraca z Dyrektorem SP ZOZ. Informuje on o każdych podejmowanych działaniach i dostarcza informacje o funkcjonowaniu szpitala.

Wicestarosta wspomniał również o kontraktach dla lekarzy, które wzrosły z 15 do 42. Dyrektor udzielił mu wyjaśnień, że jest to korzystna sytuacja.

Wicestarosta powiedział, że aby poręczyć kredyt dla SP ZOZ, to najpierw budżet zakładu musi się bilansować. Dyrektor przedstawił Zarządowi Powiatu pewne rozwiązania w tym zakresie.

Kończąc wypowiedź P. Wojciechowski wyraził nadzieję, że rozwiązania te przyniosą konkretne efekty.

Przewodniczący Rady oddał głos Dyrektorowi SP ZOZ w Lipnie.

P. Szyjkowski nawiązał do artykułu w “Nowościach Włocławskich” dotyczącego szpitala w Lipnie. Na wstępie odniósł się do tematu kontraktów dla lekarzy. Powiedział, że w artykule napisano, że w lipnowskim szpitalu doba lekarza na kontrakcie trwała ponad 24 godziny. P. Szyjkowski powiedział, że faktycznie doba lekarza na kontrakcie bądź na umowie o pracę trwała 24 godz. 35 min. Wynikało to z rozporządzenia wydanego w 2003 roku przez poprzedniego dyrektora szpitala. P. Szyjkowski przyznał, że tego nie zauważył i nie skorygował. Obecnie został ten błąd już naprawiony. Następnie P. Szyjkowski odniósł się do podjętej w artykule kwestii “zniknięcia” 207 kg cukru z magazynów szpitala. P. Szyjkowski powiedział, że chorzy z ZOL I, ZOL II oraz z ZOL dla psychicznie i nerwowo chorych są trochę inaczej traktowani niż pacjenci z pozostałych oddziałów, tym chorym daje się herbatę słodzoną, kisiel, kompoty, aby nie podawać im kroplówek. A kuchnia nie może tego cukru rozpisać, jest on więc bezpośrednio pobierany przez zaopatrzenie z magazynów.

Ponadto powiedział, że w artykule napisano, iż liczba kontraktów na usługi medyczne świadczone dla szpitala w 2006 roku wzrosła ponad dwukrotnie. Potwierdził, iż to jest prawda i powiedział, że tych kontraktów jest obecnie 42 i wyjaśnił na czym polegają kontrakty lekarskie. Lekarze zatrudnieni są na umowę cywilno-prawną na tzw. dyżury lekarskie, natomiast na umowę o pracę są zatrudnieni na etatach. Lekarze, którzy przeszli na umowę kontraktową (pod warunkiem, że kontrakt nie może kosztować pracodawcy więcej niż do tej pory kosztował) sami opłacają ZUS oraz podatki. Koszty osobowe są więc mniejsze i obecne kontrakty kosztują szpital mniej.

W artykule poruszono również sprawę, iż lekarze w szpitalu w Lipnie oprócz pensji otrzymują zapłatę za usługi medyczne świadczone w ramach kontraktów w wysokości miesięcznie ok. 3500 zł. P. Szyjkowski powiedział, że wynika to z tego, że taki lekarz pełnił dodatkowe dyżury, taka była potrzeba. Robią to lekarze z naszego szpitala ponieważ lekarze z innych placówek żądają znacznie więcej pieniędzy za takie dyżury. Dodał ponadto, że takich lekarzy w szpitalu jest tylko trzech.

P. Szyjkowski odniósł się również do tego, iż w artykule napisano o zwolnieniu trzystu osób. Powiedział, że zwolnionych zostało 164 osób, a nie 300 osób.

Dyrektor SP ZOZ w Lipnie na zakończenie ustosunkował się jeszcze do protokołu pokontrolnego. Odniósł się do kwestii zatrudnienia w szpitalu w dziale zamówień publicznych osoby z wykształceniem średnim. Powiedział, iż nie napisano w protokole, że osoba ta jest w trakcie studiów administracyjnych. Podkreślił, iż zamówienia publiczne są trudnym zagadnieniem ale uważa, że ta osoba szybko się wdroży w przepisy z tej dziedziny.

P. Szyjkowski poruszył jeszcze kwestię przetargów. Potwierdził, że nie do końca przestrzegano przepisów zamówień publicznych w tym zakresie. Dodał, że dobrze, że kontrola się odbyła ponieważ zwrócono uwagę na popełniane przez pracowników szpitala błędy. Powiedział, że w tej kwestii na pewno się poprawi.

Wicestarosta powiedział, że dziennikarz piszący artykuł miał wgląd we wszelkie materiały dotyczące szpitala.

Przewodniczący Rady oddał głos radnemu A. Antoszewskiemu.

Radny A. Antoszewski powiedział, że przeprowadzona kontrola nie decyduje o dalszych losach szpitala. Powiedział, iż liczył, że Zarząd Powiatu da jakieś konkretne propozycje jak wyjść z tej trudnej sytuacji. Obowiązkiem organu założycielskiego jest w tej chwili wyrażenie zgody na zaciągnięcie kredytu albo nie wyrażać takiej zgody. Powiedział, że trzeba ratować szpital.

Radny P. Gęsicki zwrócił się z zapytaniem do Starosty jakie są propozycje dotyczące ratowania szpitala. Zapytał też o kwestię sprzedaży budynków szpitala psychiatrycznego, na jakim etapie są rozmowy z Burmistrzem w tej sprawie.

Starosta K. Baranowski odpowiedział, że trzeba wdrożyć następny program restrukturyzacji szpitala, który będzie szczegółowo przez niego nadzorowany. Jeśli chodzi o poręczenie kredytu to najpierw budżet szpitala musi się bilansować. Podkreślił,że jest to poważna kwestia, jest ona cały czas rozważana. Konsultował się w tej sprawie z dyrektorem szpitala w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie była podobna sytuacja i zaciągnięcie kredytu nie pomogło. Wspomniał również o negocjacjach ze związkami zawodowymi, jest propozycja aby na cztery lata zamrozić płace.

Starosta odniósł się do tematu szpitala psychiatrycznego. Powiedział, że podjęta jest już decyzja w tej sprawie, są zamierzenia aby w tym roku przenieść szpital. Nastąpi podział gruntów na działki, przy basenie jest 8 arów działki. Podkreślił, że jest otwarty na rozmowy z Burmistrzem w tej sprawie.

Radny J. Góźdź odniósł się do wypowiedzi Starosty. Powiedział, że w końcu trzeba się porozumieć z Burmistrzem w sprawie sprzedaży szpitala psychiatrycznego ponieważ czas mija, dług się kumuluje i trzeba podjąć jakieś konkretne decyzje. Zwrócił też uwagę na “zaciskanie pasa”, o którym mówił Starosta. Powiedział, że mieszka w spółdzielni mieszkaniowej przy szpitalu i na co dzień obcuje z ludźmi, którzy pracują w SP ZOZ. Podkreślił, że często to są małżeństwa, sytuacja wielu z tych rodzin jest bardzo trudna. Zwracają się oni do niego z pytaniem, jakie działania podejmuje powiat, aby ratować szpital, chcą aby pomyślano o ich pensjach. W tej sytuacji polityka “zaciskania pasa” nie jest dobrym rozwiązaniem.

Starosta K. Baranowski odpowiedział, że musi być wola wszystkich stron, a nie tylko Starosty, aby porozumieć się w sprawie sprzedaży szpitala psychiatrycznego.

Ponadto wyjaśnił kwestię “zaciskanie pasa”. Chodzi o to, że jeżeli doszłoby w szpitalu do zwolnień, to nie będą one dotyczyć jedynych żywicieli rodzin, fachowców. Ponadto w pierwszej kolejności będzie się zwalniać osoby, które mają etat poza tym w szpitalu. Nie chodzi o to, by zmniejszać wynagrodzenia.

Przewodniczący Rady oddał głos P. Szyjkowskiemu.

Dyrektor J. Szyjkowski rozwinął temat dotyczący restrukturyzacji w SP ZOZ w Lipnie. Powiedział, że powinna ona obejmować kilka aspektów. Będą zmiany w zakresie administracji SP ZOZ, zmieniony zostanie system utrzymywania czystości w szpitalu. Spośród pracowników utworzy się grupę odpowiedzialną za czystość całego szpitala. Ponadto należy połączyć niektóre oddziały, natomiast niektóre należy zamknąć, gdyż nie przynoszą żadnych przychodów. Te wstępne założenia przedstawione zostały Staroście. Powiedział, że jeżeli chce się zaciągnąć kredyt to zmiany w strukturze szpitala są niezbędne, żeby był on w stanie ten kredyt spłacać. Zaciągnięcie kredytu ma na celu zmianę wierzyciela, tzn. ZUS, urządu skarbowego, a także wierzycieli z umów cywilno- prawnych, należności pracowniczych i innych należności. Przerzucamy to na kredyt bankowy, który jest tańszy w obsłudze niż odsetki ustawowe, koszty będą więc mniejsze.

Powiedział, że są prowadzone negocjacje z NFZ w sprawie umorzenia kredytu zaciągniętego w Banku Gospodarki Krajowej, najprawdopodobniej kredyt ten będzie umorzony. Nawiązał w tym momencie do wypowiedzi radnego A. Antoszewskiego, który twierdził, że nie będzie stać szpitala na spłatę kredytu. Powiedział, że kredyt, który szpital ma zamiar zaciągnąć w kwocie 19,5 mln zł jest rozłożony na 55 rat kapitałowych, a oprocentowanie będzie wynosić ok. 5,3%. Ponadto przewidziana jest ulga, która będzie polegać na tym, że do końca roku 2010 spłacane będą tylko odsetki. Tak więc będzie stać SP ZOZ na spłatę tego kredytu. Trzeba oczywiście restrykcyjnie pilnować tego, żeby nie doszło do nieprzewidzianych wydatków.

Radny A. Nowak wyraził zdanie, iż może dojść do nieprzewidzianych wydatków. Trzeba wziąć pod uwagę to, że jeżeli dyrektor zwolni kilkudziesięciu pracowników, a są zaległości w płaceniu “13-tek”, to gdy ich nie otrzymają będą się domagać tych pieniędzy poprzez sąd, a potem ewentualnie przez komornika.

P. Szyjkowski odpowiedział, iż wziął powyższe pod uwagę. Dodał, że w szpitalu jest duża część pracowników, którym “trzynastka” się nie należy, jak również wielu pracownikom nie należą się środki finansowe z tytułu “203” (ponieważ osoby te nie pracowały w okresie kiedy “203” było naliczane). Zwalniane będą w pierwszej kolejności osoby najkrócej związane z SP ZOZ.

Radny A. Antoszewski zapytał czy inne kredyty, które są zaciągnięte będą umorzone w wyniku restrukturyzacji.

P. Szyjkowski powiedział, że będzie umorzony największy kredyt, natomiast pozostaje jeszcze kredyt w wysokości 2mln 100tys.zł, który jest aktualnie spłacany. Był ten kredyt brany pod uwagę przy opracowywaniu programu restrukturyzacji.

Radny J. Góźdź poprosił Dyrektora SP ZOZ o przedstawienie osoby Pana Szafrańskiego, który jest autorem programu restrukturyzacji SP ZOZ w Lipnie.

P. Szyjkowski powiedział, że P. Szafrański z wykształcenia jest inżynierem ale ma doświadczenie, które zdobył pracując w spółdzielniach mieszkaniowych, w jednostkach budujących osiedla i domy. Wyspecjalizował się w prowadzeniu wszelkiego rodzaju dokumentacji związanej z finansami np. przedstawianiem wniosków do banków o uzyskanie kredytu, prowadzenie biznesplanów itp. Dzięki niemu jedna ze spółdzielni mieszkaniowych we Włocławku pozyskała bardzo duże środki z banków centralnych. Jest osobą rzetelną, konkretną.

Przewodniczący Rady oddał głos Burmistrzowi Miasta Lipna Januszowi Dobrosiowi.

Burmistrz powiedział, że z uwagą wysłuchał debaty na temat szpitala. Zapytał Starostę czy już zna wartość dzielonych działek nieruchomości szpitala psychiatrycznego i czy są one w ogóle podzielone. Powiedział, że miasto w dalszym ciągu jest zainteresowane kupnem całej nieruchomości. Jeżeli zaś działki będą dzielone, to jest zainteresowane nie tylko częścią nieruchomości przy basenie (8 arów), ale także całą działką wzdłuż ulicy Żeromskiego, aby przeznaczyć ten teren na parking dla korzystających z basenu. Dodał, że zależy mu również na ujęciu wody. Zaproponował w następnym tygodniu spotkanie ze Starostą na terenie tej nieruchomości. Ponadto Burmistrz dodał, iż trzeba wziąć pod uwagę taką ewentualność, że po przeniesieniu szpitala psychiatrycznego na ul. Nieszawską okaże się, że nie ma żadnego oferenta na nieruchomość przy Pl. 11 Listopada.

Starosta odpowiedział, iż jest otwarty na spotkanie z Burmistrzem. Powiedział, że działki muszą zostać najpierw geodezyjnie wydzielone, aby dokonać ich wyceny. Dodał, że udział Burmistrza w tej sprawie jest duży i poprosił, żeby urzędnicy nie zwlekali z tą sprawą. Ponadto powiedział, że jest duże zainteresowanie gruntami szpitala psychiatrycznego.


Przewodniczący Rady ogłosił 5- minutową przerwę.

Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady i przeszedł do kolejnego punktu obrad.

Ubyli radni: M. Krysztoforska, A. Łaniewski, A. Antoszewski.

Stan Rady wynosi 16 radnych.

14. Podjęcie uchwał w sprawach:

  • zmian w budżecie Powiatu Lipnowskiego na 2007r.

Przewodniczący Rady oddał głos Skarbnik Powiatu B. Małkiewicz.

Skarbnik Powiatu omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący przeczytał projekt uchwały. Zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie zmian w budżecie Powiatu Lipnowskiego na 2007 rok (tekst uchwały w załączeniu do protokołu)

  • zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie inwestycji

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było.

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie inwestycji (tekst uchwały w załączeniu do protokołu)

  • podziału środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2007 roku.

Przewodniczący Rady oddał głos Kierownik PCPR w Lipnie Joannie Przybyszewskiej.

P. Przybyszewska omówiła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady dodał, że Rada Społeczna pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Nastepnie odczytał projekt uchwały i zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było.

Poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie podziału środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2007 roku (tekst uchwały w załączeniu do protokołu)

  • zatwierdzenia zasad przyznawania dofinansowania w ramach realizacji zadania pn.,, Likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych” w 2007r.

Przewodniczcy Rady zapytał czy są pytania odnośnie tej uchwały. Pytań nie było.

Przewodniczący odczytał treść uchwały i zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było.

Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie zatwierdzenia zasad przyznawania dofinansowania w ramach realizacji zadania pn.,, Likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych” w 2007r. (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).

  • przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Lipnie za 2006r.

Przewodniczący Rady oddał głos Staroście K. Baranowskiemu.

Starosta powiedział, że powyższe sprawozdanie każdy radny otrzymał, więc mógł się z nim zapoznać. Poprosił radnych o przyjęcie sprawozdania.

Przewodniczący Rady przeczytał projekt uchwały. Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Lipnie za 2006 rok.

  • zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lipnie w 2006 roku.

Przewodniczący zapytał radnych czy są pytania co do tego sprawozdania. Pytań nie było.

Następnie odczytał projekt uchwały i zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lipnie w 2006 roku (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).

  • wyboru reprezentanta Powiatu Lipnowskiego do Związku Powiatów Polskich

Wiceprzewodniczący Rady W. Białucha powiedział, że już jednym reprezentantem jest Starosta Lipnowski. Zgłosił także kandydaturę Przewodniczącego Rady J. Predenkiewicza. Powiedział, że dobrze aby powiat lipnowski był reprezentowany zarówno przez Starostę, jak i Przewodniczącego Rady. P. Predenkiewicz i P. Baranowski wyrazili zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały. Zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było. Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie wyboru reprezentanta Powiatu Lipnowskiego do Związku Powiatów Polskich (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).

  • utworzenia 3-letniego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół im. Waleriana Łukasińskiego w Skępem

Przewodniczący zapytał czy są pytania co do projektu tej uchwały. Pytań nie było.

Następnie odczytał projekt uchwały i zapytał czy są uwagi co do treści uchwały. Uwag nie było.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie utworzenia 3-letniego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół im. Waleriana Łukasińskiego w Skępem (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).

  • wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości

Przewodniczący Rady oddał głos Staroście K. Baranowskiemu.

Starosta powiedział, że uchwała dotyczy nabycia 13 arów nieruchomości położonej przy budynku Starostwa. Wcześniejszą uchwałą Rady Powiatu nabyto 8 arów tej nieruchomości. Działka ta będzie przeznaczona na parking.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, następnie zapytał czy są uwagi co treści uchwały. Uwag nie było. Poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).

  • wyrażenia zgody na oddanie w najem części nieruchomości pozostającej w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im. Waleriana Łukasińskiego w Skępem.

Przewodniczący Rady oddał głos Staroście K. Baranowskiemu.

Starosta powiedział, że umowa będzie zawarta z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na okres 10 lat. Nadmienił również, że w Lipnie nie ma odpowiedniego lokalu dla ARiMR. Dodał, że udało się wynegocjować z ARiMR podwyżkę czynszu- 1zł za 1m².

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w najem części nieruchomości pozostającej w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im. Waleriana Łukasińskiego w Skępem (tekst uchwały w załączeniu do protokołu).

  • uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Lipnie

Przewodniczący Rady oddał głos Staroście K. Baranowskiemu.

Starosta na wstępie powiedział, że regulamin Starostwa Powiatowego w Lipnie nie był modyfikowany od kilku lat. Opracowany został przez Sekretarza urzędu. Starosta omówił najważniejsze zmiany w regulaminie:

W Wydziale Organizacyjnym zostanie utworzony zespół ds. pozyskiwania środków pozabudżetowych i unijnych. Nazwa Wydziału Finansowego uległaby modyfikacji (będzie brzmiała- Wydział Budżetu i Finansów) i nadzór nad tym wydziałem i pracownikami sprawować będzie bezpośrednio Skarbnik Powiatu. Celem tej zmiany jest to, żeby pracownik nie miał kilku przełożonych. Sprawa ta dotyczy również Wydziału Organizacyjnego, Spraw Obywatelskich i Rozwoju Lokalnego. Tworzy się również Biuro Organów Powiatu, w którym będzie pracownik obsługujący Radę Powiatu i pracownik obsługujący Zarząd Powiatu. Ponadto zarządzeniem wewnętrznym wydana zostanie decyzja w sprawie dokładnego podziału obowiązków między pracownikami w poszczególnych wydziałach.

Starosta powiedział, że ulega likwidacji stanowisko Naczelnika Wydziału Finansowego oraz stanowisko naczelnika Wydziału Organizacyjnego. Nie znaczy to jednak, że urzędnicy zajmujący obecnie to stanowisko stracą pracę. Zostaną im zaproponowane inne stanowiska.

Poza tym jeśli chodzi o Biuro Prawne to zatrudniony jest Pan Tytus Spryszyński na cały etat oraz Pani Frąckowska na ¼ etatu. Chociaż rozważana jest możliwość pozostawienia tylko jednego etatu.

Starosta dodał, że kadry będą bezpośrednio podlegać pod niego, jedynie nadzór służbowy (np. jeśli chodzi o urlopy) będzie pełnił Sekretarz Powiatu.

Przewodniczący Rady zapytał radnych czy są jakieś pytania dotyczące regulaminu.

Przewodniczący oddał głos radnemu D. Chmielewskiemu.

Radny D. Chmielewski powiedział, że ma kilka uwag do tego regulaminu.

Powiedział, że obecnie w obrocie prawnym są dwie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego oraz jego zmiany, tj.: Uchwała Nr XXI/137/2004 oraz Uchwała Nr XXXVI/246/2006. Natomiast przedstawiony Radzie na dzisiejszej sesji projekt uchwały uchyla tylko jedną uchwałę.

Sekretarz Z. Chmielewski odpowiedział, iż wynika to z tego, że ta druga uchwała jest w sprawie zmiany tej pierwszej.

Radny D. Chmielewski zapytał radcę prawnego czy nie należy uchylić obydwu uchwał.

Radca prawny T. Spryszyński powiedział, że problem można rozwiązać w ten sposób, żeby w treści uchwały uchylającej poprzednio obowiązującą było podane, że uchyla się tą pierwszą zmienioną kolejną uchwałą, o której przypomniał radny Chmielewski.

Sekretarz Z. Chmielewski powiedział, że rozumie uwagę radnego D. Chmielewskiego jako zgłoszenie do protokołu i wtedy ta zmiana zostanie dokonana.

Radny D. Chmielewski- “czyli musimy uchylić dwie uchwały?”

T. Spryszyński odpowiedział, że ten regulamin przyjęty został dwiema uchwałami, więc należy zrobić tak, jak mówił wcześniej, czyli trzeba uchylić tę pierwszą uchwałę i w punkcie uchwały, w którym to jest czynione zaznacza się, że ta uchwała została zmieniona.

Następna kwestia, jaką poruszył radny D. Chmielewski dotyczy według niego nieprawdziwego stwierdzenia zawartego w uzasadnieniu uchwały, które dotyczy tego, że nie były prowadzone zmiany dotyczące działalności Starostwa Powiatowego w Lipnie. Radny powiedział, że Regulamin organizacyjny był zmieniany kilkakrotnie: zmiany z 12 marca 1999r., z 24 września 1999r., z 30 sierpnia 2002r., z 6 grudnia 2004r., z 31 sierpnia 2006r.

Zwrócił uwagę również na to, że treści uzasadnienia nie wynika żadna motywacja zmiany obowiązującej uchwały. W jednym ze zdań mówi się o bardziej precyzyjnym określeniu zadań, a co za tym idzie odpowiedzialności związanej w ich wykonywaniem, a likwiduje się dwa stanowiska bezpośrednich przełożonych, którzy mają te zadania precyzować i kierować nimi.

Radny D. Chmielewski reasumując uzasadnienie tej uchwały stwierdził, że jest ono nieracjonalne ponieważ konstytucja nakłada na organy władzy publicznej obowiązek działania na podstawie prawa i zgodnie z zasadą zaufania do państwa. Wymóg ten przejawia się w obowiązku motywowania jego rozstrzygnięć na podstawie jawności działań.

Ponadto radny Chmielewski wskazał jeszcze następujące błędy:

  • na str. 4 regulaminu w szczegółowych zakresach działań komórek organizacyjnych nie wymieniono kompetencji Starosty i nie przydzielono ich do żadnego wydziału- dotyczy to nadzoru nad fundacjami, które są kompetencjami Starosty od roku 2006. Ponadto nie wspomniano w tym zakresie o zarządzaniu ruchem drogowym.

  • w pkt. 8 Regulaminu jest błąd techniczny, są niewłaściwie zredagowane punkty 2,3,4 i 5.

  • w §28 błąd techniczny polegający na niewłaściwej numeracji punktów

  • na str. 34 w §49 jest odesłanie do §52, który dotyczy czego innego niż §49

Radny Chmielewski powiedział, że miał jeszcze uwagę co do fragmentu regulaminu mówiącego o zastępstwach, ale bezpośrednio przed sesją radni otrzymali poprawkę.

  • w §62pkt3 (dot. pieczęci) mówi się o Naczelniku Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich. Jest to niezasadne ponieważ takiego stanowiska ma nie być.

  • w §63 dotyczącym pieczęci nie ma wzmianki o pieczęci z herbem państwa

  • na str.3 regulaminu jest błąd dotyczący nazewnictwa, tzn. wymienione jest “samodzielne stanowisko ds. kontroli”, a w schemacie graficznym regulaminu jest “stanowisko ds. kontroli”. I podobnie na tej samej stronie jest “Powiatowy Rzecznik Konsumentów”, a w schemacie graficznym jest “Powiatowy Rzecznik Konsumenta”

Radny D. Chmielewski zaproponował, aby regulamin organizacyjny, który miałby zostać dzisiaj uchwalony, skierować do poprawek i ponownego przygotowania.

Następnie Przewodniczący Rady oddał głos radnemu P. Gęsickiemu.

Radny P. Gęsicki powiedział, że nad taką ważną sprawą, jak zmiana regulaminu organizacyjnego powinna odbyć się dyskusja przynajmniej w komisjach Rady. Zapytał Starostę co daje ta zmiana regulaminu skoro w Wydziale Organizacyjnym przybywa stanowisk do pozyskiwania funduszy unijnych, a więc zakres działania wydziału jest jeszcze większy i tu likwiduje się naczelnika. Powiedział, że przepracował cztery lata w tym urzędzie i wie, że naczelnik tego wydziału (“chyba, że chodzi o osobę panie Starosto, to jest już zupełnie co innego”) jest bardzo potrzebny. Podkreślił, że jest dla niego niezrozumiałe, że wydziale, w którym pracuje kilkanaście osób nie ma naczelnika, a np. w wydziale środowiska, gdzie są trzy osoby ten naczelnik jest. P. Gęsicki wspomniał także o Wydziale Finansowym. Powiedział, że jest dla niego pomyłką to, że za wszystkie sprawy, za które był odpowiedzialny naczelnik wydziału, będzie odpowiadała teraz Pani Skarbnik. Dodał jeszcze, że jest wiele uchybień i pomyłek, o których mówił radny D. Chmielewski. Ponadto zwrócił jeszcze uwagę na fakt, że zgodnie z §24 pkt 2 Statutu Powiatu projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez komisje. Zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego Rady czy ten projekt uchwały był zaopiniowany przez komisje.

Ponadto powiedział- “odnoszę wrażenie, że robione jest to po to, żeby realizować pewne chore ambicje pewnych ludzi. Naprawdę, nie tędy droga, bo jeżeli Panu Staroście jako szefowi nie będzie się dobrze współpracowało z danym naczelnikiem, proszę państwa, jest proste, że pracodawca rozmawia i zmienia. Naprawdę będzie to ze złym skutkiem dla pracy tego urzędu”. Na zakończenie dodał, że prędzej, czy później okaże się, że stanowiska naczelników w tych wydziałach są naprawdę potrzebne.

Sekretarz Powiatu Z. Chmielewski odniósł się do kwestii związanej ze stwierdzeniem zawartym w uzasadnieniu do uchwały (zmiany dot. działalności Starostwa Powiatowego). Potwierdził, że były nowelizacje, z tym, że one bardziej odnosiły się do aktualizacji przepisów obowiązującego prawa.

Powiedział ponadto, że jeśli chodzi o nadzór nad fundacjami to faktycznie nie ma tych kompetencji zapisanych w regulaminie. Ale jest szereg innych kompetencji Starosty, które wynikają wprost z mocy ustaw i których nie ma w regulaminie ponieważ wszystkich tych kompetencji nie da się ująć w regulaminie.

Przyznał także, że jest trochę drobnych “literówek”, które zostaną poprawione.

Sekretarz Z. Chmielewski odniósł się jeszcze do uzasadnienia projektu uchwały. Powiedział, że Pan Starosta mówił o dysonansie kompetencyjnym wśród pracowników i przedstawione uzasadnienie: “Zasadnicze zmiany polegają na bardziej precyzyjnym określeniu zadań, a co za tym idzie odpowiedzialności związanej z ich wykonywaniem, oraz bardziej precyzyjnym i bezpośrednim sprawowaniu kierownictwa nad pracownikami” właśnie obrazuje słowa Starosty.

Radny P. Gęsicki powiedział, że pracownicy z innych wydziałów (a nie tylko z organizacyjnego i finansowego) też mają kilku przełożonych i w tych wydziałach nie likwiduje się stanowisk naczelników. Powiedział, że regulamin jest źle przygotowany. Uważa, że twórcy regulaminu nie chcieli, aby ten projekt był omawiany w komisjach, żeby nikt wcześniej nie mógł się z nim zapoznać.

P. Gęsicki zgłosił, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego jest niezgodny z prawem, z §24pkt2 Statutu Powiatu Lipnowskiego.

Sekretarz Z. Chmielewski wyjaśnił, że likwidacja stanowisk naczelników w akurat tych dwóch wydziałach wynika z tego, że w pozostałych wydziałach naczelnicy mają upoważnienia do wydawania decyzji z upoważnienia Starosty, a w tych dwóch nie.

Radny K. Kwiatkowski powiedział, że zmiany dotyczące reorganizacji danej jednostki zawsze budzą emocje. Faktem jest, że brakuje pewnych zapisów, są drobne błędy. Materiał, który Rada ma rozpatrywać powinien być przygotowany idealnie. Gdyby było tylko kilka drobnych błędów można by tego projektu uchwały bronić ale tych błędów, braków jest więcej. Stwierdził, że należy wniosek radnego D. Chmielewskiego przegłosować. Jeśli zostanie przyjęty, to projekt uchwały wraca do poprawki, jeśli tak, to dyskusja na ten temat może trwać dalej.

Radca prawny T. Spryszyński wyjaśnił, że w zapisie §24pkt2 Statutu Powiatu Lipnowskiego, o którym mówił radny P. Gęsicki jest mowa, że właściwe komisje opiniują uchwały, chyba że Rada w trakcie obrad postanowi inaczej.

Starosta K. Baranowski przyznał, że dokonano pewnych zaniedbań przy przygotowywaniu tego materiału. Odniósł się do §24pkt2 Statutu Powiatu- powiedział, że nie wiadomo, którą komisję uznać za właściwą. Wyjaśnił radnemu P. Gęsickiemu, że nie chodzi o żadne nazwiska. Powiedział, że sekretarz urzędu i naczelnik wydz. organizacyjnego mają te same kompetencje i przypisane te same zadania. Trzeba było podjąć decyzję, że nie ma sekretarza albo nie ma naczelnika. Podobnie jest w przypadku wydziału finansowego. Powiedział, że od woli Rady zależy, czy ten regulamin zostanie dzisiaj uchwalony, ale trzymanie pracowników starostwa w dalszej niepewności też nie jest dobrą praktyką. Zaznaczył także, że są naczelnicy w wielu wydziałach, którzy wydają w jego imieniu, z upoważnienia decyzje (a w organizacyjnym i finansowym nie). Ponadto podkreślił, że ma na uwadze dobro urzędnika.

Radny D. Chmielewski zwrócił się do radcy prawnego z pytaniem jaki jest status prawny osób, które zajmują stanowiska naczelników wydziałów organizacyjnego i finansowego w związku z likwidacją tych stanowisk, czy stracą pracę.

Odpowiedział Starosta K. Baranowski, że ci pracownicy dostaną propozycję innego stanowiska.

Radny D. Chmielewski powiedział, że to właśnie wydział organizacyjny powinien zajmować się przygotowywaniem tego regulaminu, a z tego co on wie, to wydział nic o tym nie wiedział. Dlatego uważa, że regulamin był przygotowany pospiesznie, niestarannie, bez konsultacji. W związku z tym wnosi o odrzucenie uchwały o uchwaleniu regulaminu.

Przewodniczący Rady powiedział, że skoro jest wniosek to trzeba go przegłosować.

Starosta K. Baranowski powiedział, że oczywiście można przyjąć tę uchwałę na przyszłej sesji ale to będzie tylko odłożenie sprawy na później. Dodał ponadto, że na Radzie jest praca merytoryczna, można wnieść poprawki do projektu uchwały. Poprosił Przewodniczącego Rady o przerwę w obradach.

Przewodniczący ogłosił przerwę.

Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady.

Radca prawny T. Spryszyński poprosił, żeby jeszcze raz radny D. Chmielewski sformułował swój wniosek.

Radny D. Chmielewski wycofał wniosek o odrzucenie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego D. Chmielewskiego o podanie do protokołu poprawek do projektu uchwały.

Radny J. Góźdź poprosił o przerwę w celu sformułowania poprawek.

Przewodniczący ogłosił przerwę.

Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady.

Zostały zgłoszone następujące poprawki do regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Lipnie:

  • w §19pktVIII: poprawienie nieprawidłowej formy gramatycznej w punktach: 2,3,4,5. Powinno być: “2. zapewnienie pełnienia pełnej koordynacji służb ratowniczych oraz innych uczestników akcji niesienia pomocy”, “3. informowanie władz w zakresie zapewnienia obiegu informacji o sytuacji, podejmowanych decyzjach operacyjnych, kierowaniu działami ( w tym zaplecza lokalnego zespołu reagowania kryzysowego), “4. zapewnienie systemu wczesnego ostrzegania...”, “5. prowadzenie centrum informacyjnego dla ludności...”

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie powyższej poprawki.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęli powyższą poprawkę.

  • w §28: poprawienie niezachowanej kolejności punktów

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie tej poprawki.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęli powyższą poprawkę.

  • w §49: poprawienie błędu polegającego na nieprawidłowym odesłaniu do §52 (powinno być do §48)

Przewodniczący poddał pod głosowanie powyższą poprawkę.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęli powyższą poprawkę.

  • §62pkt3 powinien brzmieć: “Sekretarz Powiatu wyznacza pracownika Wydziału Organizacyjnego, Spraw Obywatelskich i Rozwoju Lokalnego odpowiedzialnego za przechowywanie i właściwe używanie pieczęci.”

Przewodniczący poddał pod głosowanie powyższą poprawkę.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęli powyższą poprawkę.

  • §57 i §58 (radni otrzymali tą poprawkę przed sesją) powinny brzmieć: §57 - “W czasie nieobecności Sekretarza Powiatu jego zadania wykonuje osoba wyznaczona przez Starostę Lipnowskiego spośród pracowników Wydziału Organizacyjnego, Spraw Obywatelskich i Rozwoju Lokalnego.” §58 - “W czasie nieobecności Skarbnika Powiatu jego zadania wykonuje osoba wyznaczona przez Starostę Lipnowskiego spośród pracowników Wydziału Budżetu i Finansów”.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie tej poprawki.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęli powyższą poprawkę.

  • §2 projektu uchwały powinien brzmieć: “Uchylić Uchwałę Nr XXI/137/2004 Rady Powiatu w Lipnie z dnia 6 grudnia 2004 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Lipnie, zmienioną Uchwałą Nr XXXVI/246/2006 z dnia 31 sierpnia 2006 roku.”

Następnie Przewodniczący Rady odczytał ten projekt uchwały. Zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było. Poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki 13 głosami “za” przy 3 głosach “przeciwnych” podjęli uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Lipnie.

  • zobowiązania Przewodniczącego Rady Powiatu do powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku złożenia oświadczeń lustracyjnych oraz do ich przyjęcia.

Przewodniczący Rady zapytał czy są jakieś pytania do tego projektu uchwały. Uwag nie było.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zapytał czy są uwagi co do jej treści. Uwag nie było.

Poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały. Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie zobowiązania Przewodniczącego Rady Powiatu do powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku złożenia oświadczeń lustracyjnych oraz do ich przyjęcia.


15. Wnioski i zapytania.

Przewodniczący Rady powiedział, że wpłynął do niego wniosek od Przewodniczącej Rady Miasta i Gminy w Skępem i poprosił Panią Annę Smużewską o przedstawienie tej sprawy.

P. Smużewska powiedziała, że fundacja oraz Pani Maria Sobocińska- działaczka Armii Krajowej zwrócili się z prośbą o ufundowanie tablicy pamiątkowej upamiętniającej działalność konspiracyjną Związku Walki Zbrojnej AK, a szczególnie śmierć jednego z działaczy kpt. Henryka Gruetzmachera oraz innych zrzeszonych działających w tej konspiracji AK z terenu Powiatu Lipnowskiego. Zwrócili się oni do niej jako Przewodniczącej Rady Miasta i Gminy Skępe ale ponieważ jest to teren przekraczający zasięg działalności gminy Skępe zwróciła się do Starosty i Przewodniczącego Rady o wsparcie w działaniach i z propozycją, aby wspólnie z radnymi z Gminy Skępe Rada Powiatu podjęła uchwałę o ufundowaniu tej tablicy. Wtedy z tych dwóch samorządów utworzony by został komitet organizacyjny. Na uroczystej sesji odbyło by się odsłonięcie tablicy w krużgankach klasztoru oo. Bernardynów w Skępem, miało by to miejsce 15 maja 2007r.

Przewodniczący Rady oddał głos radnemu J. Góźdź.

Radny J. Góźdź zapytał czy jest możliwość przekazywania dla klubu Koła “Zgoda” chociaż po jednym protokołów z posiedzeń Zarządu, a także materiałów informacyjnych, jak np. ten który dotyczył szpitala i był dostępny w Biurze Rady.

Powiedział również, że jest Przewodniczącym Komisji Oświaty, a dopiero na dzisiejszej sesji dowiaduje się o tym, że następuje zmiana dyrektora ZS w Skępem. Zapytał w związku z tym, czy nowa pani dyrektor podoła nałożonym na nią obowiązkom, zwłaszcza, że zbliża się czas matur.

Przewodniczący udzielił głosu Staroście.

Starosta K. Baranowski odniósł się na początku do propozycji Przewodniczącej Rady Gminy w Skępem. Powiedział, że jest przychylny tej inicjatywie, będzie to promocja zarówno dla Skępego jak i powiatu.

Jeśli zaś chodzi o przekazywanie protokołów z Zarządu to jest ustawa o dostępie do informacji publicznej, każdy radny ma prawo przejrzeć te materiały w starostwie, zrobić sobie kopie.

Natomiast co do sprawy zmiany dyrektora w ZS w Skępem, to Pani Skoczylas jest obecnie zastępcą dyrektora, jest bardzo dobrze zorientowana w sprawach tej szkoły. Będzie ona p.o dyrektora do czasu ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora. Wtedy odbędą się konsultacje z komisją oświaty w tej sprawie.

Radny P. Gęsicki powiedział, że dobrą praktyką do tej pory było, że kluby opozycyjne dostawały protokoły z Zarządu.

Ponadto zwrócił się z pytaniem do Starosty czy została zakończona inwestycja w Domu Pomocy Społecznej w Nowej Wsi, ponieważ dochodzą go sygnały, że jest ona niedokończona, jest wiele usterek.

Starosta K. Baranowski odpowiedział, że ta inwestycja została zakończona, a jeśli są jakieś usterki, to muszą zostać one naprawione przez wykonawcę. Ponadto powiedział, że zobowiąże Dyrektor DPS do udzielenia radnemu odpowiedzi na piśmie.

Na zakończenie Starosta zwrócił się do radnych z prośbą w imieniu Komendanta Powiatowego Policji w Lipnie o rozpropagowanie informacji o tym, iż trwa nabór do policji. W powiecie lipnowskim jest kilkanaście wolnych etatów, zmienią się reguły naboru, będą łatwiejsze testy psychologiczne.

Starosta poprosił również radnych o dobrowolną składkę na pomoc w rozwijaniu talentu muzycznego uczennicy SP Nr 2 w Lipnie Moniki Kruszyńskiej.

Następnie Starosta przedstawił osobę Pana Kowalewskiego Sławomira.

P. Kowalewski powiedział, że jest nowo wybranym Przewodniczącym Rady Powiatowej Kujawsko- Pomorskiej Izby Rolniczej w Lipnie, pełni również funkcję członka zarządu w województwie. Izba współdziała z rolnikami wszystkich branż rolniczych. Biuro powiatowe KPIR mieści się na Pl. 11 Listopada w Lipnie. Dyżury pełnione są tam we wtorki, środy i piątki. P. Kowalewski wspomniał również o budżecie KPIR.

Przewodniczący Rady oddał głos radnemu D. Kłobukowskiemu.

Radny D. Kłobukowski podziękował radnym za powierzenie mu funkcji Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz członka Komisji Budżetu i Finansów.

Przewodniczący Rady zapytał radnych jaką decyzję podejmie Rada w związku z propozycją P. Smużewskiej.

Radny P. Gęsicki podkreślił, że to będzie duża promocja dla powiatu i taka uchwała powinna być podjęta.

Radny T. Woźnicki zaproponował, aby przyjąć dziś uchwałę inicjującą w tej sprawie.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie tej uchwały.

Radni Rady Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie ufundowania w klasztorze oo. Bernardynów w Skępem tablicy upamiętniającej działalność konspiracyjną Związku Walki Zbrojnej- Armii Krajowej na terenie Gminy Skępe i Powiatu Lipnowskiego w okresie okupacji hitlerowskiej.


Przewodniczący zapytał czy są jeszcze jakieś pytania. Pytań nie było.

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i zamknął obrady VI Sesji Rady Powiatu w Lipnie.

Na tym protokół zakończono.


Protokołowała:
Izabela Pączkowska

Powiadom znajomego