Nowe przepisy dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
Szanowni Państwo,
od 10 stycznia 2017 roku zaczną
obowiązywać nowe przepisy dotyczące
pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Zmiany obejmą sprzedawców i
usługodawców, zarówno prowadzących
działalność stacjonarną, jak
internetową.
Nowością będą obowiązki przedsiębiorców, określenie zasad działania podmiotów uprawnionych do prowadzenia tego rodzaju postępowań, utworzenie rejestru i monitorowanie tych instytucji przez Prezesa UOKiK.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich wiąże się z obowiązkami informacyjnymi przedsiębiorców, ale także przynosi im wiele korzyści. Dobrowolność, uniknięcie długotrwałego i kosztownego procesu sądowego oraz wzrost prestiżu firmy to tylko niektóre z nich.
Aby ułatwić biznesowi przygotowanie się do nadchodzących zmian, UOKiK opracował ulotkę oraz „Pytania i odpowiedzi". Materiały w przystępny sposób przybliżają temat polubownych postępowań oraz systemu pomocnych w tym obszarze instytucji. Informacje dostępne są także na stronie Urzędu www.uokik.gov.pl.
Zachęcamy do lektury i przekazania opracowań członkom Państwa organizacji zainteresowanym zagadnieniem.
Marek Niechciał | Dorota Karczewska |
• Jeżeli przedsiębiorca odrzucił reklamację, to musi poinformować konsumenta czy zgadza się czy nie na rozwiązanie sporu pozasądowo. Powinien to zrobić odpowiadając na reklamację ― na papierze lub innym trwałym nośniku.
Uwaga ― brak jakiejkolwiek deklaracji przedsiębiorcy jest traktowany jako zgoda na udział w takim postępowaniu.
Pytania i odpowiedzi
Ulotka
Ustawa