W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Lipnie
ul. Sierakowskiego 10B
87-600 Lipno

tel. (+48) 54 306 61 00
fax: (+48) 54 306 61 99
e-mail: starostwo@lipnowski.powiat.pl

serwis www starostwa: lipnowski.powiat.pl
skrzynka podawcza ePUAP: /SPLipno/SkrytkaESP

NIP starostwa: 466-01-42-599
NIP powiatu: 466-03-86-812
REGON: 910866494


Nowe przepisy dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Szanowni Państwo,
od 10 stycznia 2017 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Zmiany obejmą sprzedawców i usługodawców, zarówno prowadzących działalność stacjonarną, jak internetową.

Nowością będą obowiązki przedsiębiorców, określenie zasad działania podmiotów uprawnionych do prowadzenia tego rodzaju postępowań, utworzenie rejestru i monitorowanie tych instytucji przez Prezesa UOKiK.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich wiąże się z obowiązkami informacyjnymi przedsiębiorców, ale także przynosi im wiele korzyści. Dobrowolność, uniknięcie długotrwałego i kosztownego procesu sądowego oraz wzrost prestiżu firmy to tylko niektóre z nich.

Aby ułatwić biznesowi przygotowanie się do nadchodzących zmian, UOKiK opracował ulotkę oraz Pytania i odpowiedzi". Materiały w przystępny sposób przybliżają temat polubownych postępowań oraz systemu pomocnych w tym obszarze instytucji. Informacje dostępne są także na stronie Urzędu www.uokik.gov.pl.

Zachęcamy do lektury i przekazania opracowań członkom Państwa organizacji zainteresowanym zagadnieniem.

Marek Niechciał
Prezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów

Dorota Karczewska
Wiceprezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów


Nowe obowiązki przedsiębiorcy
 
• Jeżeli przedsiębiorca zgadza się na pozasądowe rozwiązywanie sporów albo zobowiązuje go do tego prawo, powinien poinformować o tym na swojej stronie internetowej i w umowach, które zawiera z konsumentami.

• Przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o nazwie podmiotu właściwego do rozwiązania sporu i wskazać co najmniej adres jego strony internetowej. Dane będą dostępne w rejestrze prowadzonym przez UOKiK na stronie www.uokik.gov.pl. Podmioty zajmujące się pozasądowym rozwiązywaniem sporów będą mogły składać wnioski o wpis do rejestru od 10 stycznia 2017 roku.

• Jeżeli przedsiębiorca odrzucił reklamację, to musi poinformować konsumenta czy zgadza się czy nie na rozwiązanie sporu pozasądowo. Powinien to zrobić odpowiadając na reklamację ― na papierze lub innym trwałym nośniku.

Uwaga ― brak jakiejkolwiek deklaracji przedsiębiorcy jest traktowany jako zgoda na udział w takim postępowaniu.


Pytania i odpowiedzi
Ulotka
Ustawa

Załączniki

Ustawa pdf, 345 kB
Ulotka pdf, 995 kB

Powiadom znajomego